SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 25, 2009

KEUNGGULAN PERIBADI DALAM MENJANA MODAL INSAN (TAPPING SOFT SKILLS IN THE HUMAN CAPITAL FORMATION)





Tugas utama pendidikan ialah supaya murid sekolah dapat mengembangkan potensi dan fakulti yang ada dalam diri mereka ke tahap optimum. Dalam kata lain, bakat yang nyata dan tersembunyi digilap dengan sebaik mungkin agar generasi muda menikmati kehidupan yang lebih baik, lebih sejahtera dan lebih berjaya. Maka, elemen pengetahuan, kemahiran dan sikap mesti diberi perhatian yang sewajarnya.












Suatu ketika dahulu budak pandai umpama pusat sumber bergerak atau buku yang hidup. Kepandaian seseorang murid dikaitkan dengan kebolehannya mengingati sejumlah fakta yang sedia untuk diluahkan semula secara spontan. Murid berkenaan juga mungkin sekali bergelar “ulat buku” dan selalunya dapat mempertahankan kedudukan yang terbaik dalam setiap kali peperiksaan di sekolah.








Demikian juga keadaannya di alam pekerjaan. Kepintaran individu begitu diutamakan. Bagi jawatan tertentu ujian saringan IQ diwajibkan kepada pemohon.

Kemajuan teknologi telah merombak skrip kehidupan manusia secara besar-besaran, drastik dan penuh dengan kejutan. Kepintaran individu tidak lagi menjadi batu loncatan utama pencapaian seseorang. Sebaliknya, kepintaran individu hanya akan berguna jika dapat membantu seseorang itu menyesuaikan dirinya dengan persekitaran yang sentiasa mengalami perubahan.

Salah satu ciri penting era nano dan komunikasi maya ialah pengekalan daya saing menerusi kepintaran kumpulan. Goleman, dalam bukunya Emotional Intelligence menganggarkan bahawa kepentingan genius individu hanya tinggal 15 peratus berbanding dengan 80 peratus sepuluh tahun yang lalu. Hal ini bukan bermakna bahawa kepintaran individu sudah tidak perlu, tetapi memandangkan hakikat bahawa hayat sesuatu fakta semakin pendek, suatu gabungan kepintaran yang lebih besar mesti digembleng.



bersambung

No comments: