SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, September 6, 2009

एटिका तेतामु ETIKA BERTANDANG KE RUMAH ORANG (THE ETHICS OF VISITING: DO NOT OVERSTAY THE WELCOME)




 "... the social life of Islam is characterized by cooperation in goodness and piety. It is marked with full recognition of the individual and his sacred rights to life, property and honour. It is also marked with an effective role played by the individual in the domain of social morals and ethics... by way of inviting to the good and combating the evil in any form with all lawful means at his disposal..."






Sekali lagi, dengan izin, petikan Islam in Focus (Hammudah Abdalati, 1980 ulang cetak: 124) dijadikan mukadimah tulisan ini. Walaupun etika ialah satu tajuk besar dalam kuliah universiti dan penyelidikan para sarjana pelbagai disiplin pengajian, catatan ringkas ini memberi tumpuan terhadap adab berkunjung ke rumah orang, sama ada kaum keluarga, jiran tetangga, sahabat dekat dan jauh, atau sekadar memenuhi jemputan majlis sekecil pot luck.

Walaupun kita mampu menyediakan juadah yang jauh lebih enak dan bervariasi, atau menempah meja makan di hotel lima bintang, jemputan ke sesuatu majlis makan atau keramaian merupakan suatu bentuk penghormatan dan pengiktirafan. Andainya kita tercicir daripada senarai undangan, sedikit sebanyak jauh di sudut hati akan timbul tanda tanya. Selanjutnya, perasaan terkilan, terpinggir dan tersingkir sukar diubati!

Sebaliknya jika berjaya dijemput, kita mula membayangkan persediaan pakaian, percakapan dan pelbagai gaya ketika berinteraksi dengan tetamu lain. Mungkin kita perlu membuat "kerja rumah" supaya tidak kekok atau kelu justeru tiada idea untuk disembang-sembangkan. Kita juga mungkin membuat latihan bagaimana untuk gelak secara sopan, serta tidak nampak keterlaluan dalam menunjukkan apa-apa reaksi spontan.

Dalam surah al-Ahzab, 33: ayat 53 digariskan peringatan tentang adab untuk para sahabat berkunjung ke rumah Junjungan Nabi Muhammad Salallahu alaihi wasallam. Antara lain inti patinya ialah:
- dilarang masuk ke rumah Nabi kecuali dijemput (untuk menghadiri jamuan);
- dilarang menunggu-nunggu masa sajian;
- setelah makan (jika dijemput) hendaklah segera bersurai
  (tidak duduk bersenang-senang atau berbual-bual).

Ayat berkenaan menegaskan bahawa perbuatan berlama-lamaan sesudah menikmati jamuan mungkin sekali menyakiti dan menyusahkan tuan rumah. Sudah tentu tuan rumah akan berasa malu dan segan untuk berterus terang kepada para tetamu (yang buat-buat tidak faham itu).

Adab yang dianjurkan untuk para sahabat Nabi di atas adalah relevan untuk mana-mana zaman dan tempat. Maka, sebelum kita membuat keputusan untuk berkunjung ke mana-mana rumah orang, terlebih dahulu pertimbangkan keadaan dan kesediaan tuan rumah. Cuba letakkan diri kita dalam situasi tuan rumah.

Dari segi pengurusan, rumah ialah ruang pemisahan fizikal yang membolehkan para penghuninya melakukan aktiviti persendirian. Orang asing tidak seyogia sama sekali cuba mengintip atau mengintai-intai hal-ehwal keluarga tuan rumah. Lebih berat jika situasi rumah berkenaan dijadikan bahan gosip atau umpatan.

Sebaik-baiknya kita bertanya dengan cara yang baik sebelum masuk ke rumah seseorang. Dengan adanya gajet telekomunikasi yang canggih, kita boleh menghantar SMS atau MMS bagi mendapat kepastian sama ada tuan rumah dalam keadaan bersedia atau sebaliknya. Daripada nada jawapan atau lenggok ayat jawapan tuan rumah, walaupun zahirnya "ya", kita mesti boleh membuat penilaian yang adil.

Tetamu memang membawa rahmat kepada tuan rumah. Namun, janganlah sesekali kita mengambil kesempatan atas kebaikan tuan rumah. Berpada-padalah dan jangan sampai menyusahkan sesiapa.

Kesimpulannya, walau serapat mana pun hubungan kita dengan tuan rumah, sama ada kaum kerabat atau rakan akrab, seboleh mungkin buatlah penilaian yang terbaik sebelum membuat kunjungan yang sengaja dirancang, lebih-lebih lagi secara mengejut. Anggota keluarga tuan rumah mungkin berasa tidak selesa jika kunjungan kita mengambil masa yang panjang justeru urusan mereka terganggu dan pergerakan mereka menjadi terhad misalnya kerana masalah aurat.

No comments: