SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, October 15, 2009

AKTIVITI SELEPAS PMR DI SMK ST MICHAEL, IPOH (THE "CLOSING" OF BOOKS FOR FORM THREE STUDENTS)


Peperiksaan PMR baru sahaja melabuhkan tirai dua hari yang lalu. Semua buku pinjaman (SPBT) telah dipulangkan. Kini boleh dikatakan budak-budak tingkatan tiga datang ke sekolah melenggang kangkung!

Kalau ditanya, murid akan mengatakan mereka rela duduk di rumah sahaja, melepaskan lelah setelah sekian lama bersengkang mata dan sibuk dengan pelbagai ragam persediaan peperiksaan sebelum ini. Namun, jumlah hari persekolahan masih panjang. Secara rasminya, sesi persekolahan 2009 berakhir pada 20 November.


Ibu bapa pasti gusar jika anak remaja mereka berusia 15 tahun hanya memerap di rumah tanpa pengawasan. Malah, rekod kehadiran persekolahan akan terjejas jika sering tidak hadir. Mengikut peraturan, ketidakhadiran tiga hari berturut-turut akan dikeluarkan surat amaran pertama . 

Bilangan hari persekolahan rasmi (tidak termasuk cuti hujung minggu dan kelepasan am) tidak sampai 30 hari untuk tahap amaran terakhir buang sekolah, namun rekod kehadiran penuh menjadi petunjuk disiplin. Bakal majikan akan memberi perhatian terhadap rekod kehadiran persekolahan sebelum membuat pengambilan kakitangan. Maka, murid tingkatan tiga harus hadir ke sekolah walaupun aktiviti pembelajaran formal di bilik darjah boleh dikatakan titik.


Sekolah menyedari hal ini sejak lama dahulu. Ibu bapa bimbang anak-anak mereka yang dihantar hingga ke pagar sekolah, kemudian lesap dan tiada dalam rekod kehadiran. Lebih buruk jika pelajar dicatatkan hadir kemudian bertukar menjadi "halimunan", yakni kelibatnya ghaib daripada kawasan sekolah.

Cabaran utama pihak sekolah ialah menyediakan aktiviti yang sarat dengan daya tarikan kepada murid tingkatan tiga untuk terus berada di kawasan pagar sekolah hingga loceng terakhir dibunyikan. Jika di SMK St Michael, Ipoh (SMI) semua murid tingkatan tiganya lelaki, dengan tenaga yang gagah perkasa dan lantunan vokal yang begitu bertenaga, aktiviti yang disusun telah mengambil kira keperluan somatik murid remaja. Di samping membuat pengawasan, guru turut serta dalam beberapa acara yang boleh merapatkan hubungan guru dan murid demi kebaikan pencapaian sekolah dalam jangka panjang...


No comments: