SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, October 26, 2009

MAJALAH "THE MICHAELIAN" DALAM TALIAN (THE ONLINE MICHAELIAN'S MEGAZINE VERSION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES)

Majalah The Michaelian telah memasuki edisi ke-61. Memandangkan enrolmen pelajar yang sentiasa melebihi 2,000 orang murid, kebarangkalian bahawa majalah berkenaan tersebar lebih luas adalah tinggi. Malah, dengan bilangan bekas pelajar yang semakin banyak (sejak tarikh penubuhan SMI: 1913), kandungan dan reka bentuk The Michaelian seharusnya mempamerkan keunikan tersendiri.


Tema sekolah pada tahun 2009 ialah Upholding The Great Michaelian Ethos. Tema itu bukan sekadar slogan kosong atau lip service justeru dalam banyak program rasmi sekolah, tetamu undangan yang dijemput ialah bekas pelajar yang merekodkan kejayaan dalam bidang masing-masing. Contohnya, sempena Hari Kokurikulum pada 3 November kelak akan dirasmikan oleh Foo Keat Seong, bekas Michaelian yang pernah menjadi kapten pasukan hoki negara.


Jawatankuasa Majalah dan sidang redaksi menyedari bahawa The Michaelian bukanlah hendak dipenuhi dengan memuji-muji SMI (bajak wangkang, atau masuk bakul angkat sendiri) lembaran demi lembaran. Sebaliknya, pencapaian yang dilaporkan lebih berbentuk introspektif untuk merenung keberhasilan proses pembelajaran di SMI dalam menjana modal insan. Selain menjadi oleh-oleh buat pelajar yang pernah bergelar Michaelian, majalah berkenaan diharapkan menjadi wahana bagi meneruskan tradisi kecemerlangan dan kejayaan SMI.



Penulis blog ialah Setiausaha Jawatankuasa Penerbitan The Michaelian bagi tahun 2009. Namun, tulisan ini dibuat atas kapasiti peribadi, bukan mewakili jawatankuasa berkenaan. Penulis blog membangkitkan saranan majalah versi dalam talian kerana pernah beberapa kali ditanya oleh bekas pelajar.


Majalah dalam talian mungkin menjadi kenyataan setelah melalui beberapa proses. Pertama ialah semakan perundangan dan Akta Pelajaran (Pindaan 1996) dan pekeliling lain yang sedang berkuat kuasa. Jika lolos, langkah seterusnya ialah menggembleng kepakaran dan teknikaliti.

Jika pengunjung blog mempunyai cadangan, sila tuliskan komen di bawah atau e-mel: ibnurodzi@gmail.com


No comments: