SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, October 6, 2009

CALON PMR ST MICHAEL MELANGKAH YAKIN (MICHAELIANS PMR CANDIDATES TO EXCEL)

Rabu, 18 Syawal 1430 / 7 Oktober 2009


Sejumlah 367 orang murid Tingkatan Tiga SMI memulakan langkah kecemerlangan dalam pembelajaran menengah dengan menduduki peperiksaan Bahasa Melayu dan Pendidikan Islam PMR bermula hari ini. Sebelum memasuki dewan peperiksaan, mereka dihimpunkan di gelanggang badminton untuk taklimat terakhir dan imbasan suhu badan. Pengetua dan Penolong Kanan turut berada di situ bagi memberi kata-kata perangsang dan nasihat supaya calon dapat menghadapi peperiksaan dengan jayanya.







Terdapat sedikit kelainan tatacara berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya. Kali ini semua calon menjalani imbasan suhu badan bagi tujuan berjaga-jaga terhadap penularan wabak H1N1. Namun, tiada kes pengasingan atau kuarantin dilaporkan.





Selain itu, Unit Disiplin turut membuat pemeriksaan bagi memastikan bahawa calon tidak membawa item terlarang yang boleh mengganggu perjalanan peperiksaan. Tahap kecergasan calon juga diperhatikan. Jika ada yang kelihatan tidak bermaya, tindakan selanjutnya akan diambil seperti menyediakan makanan atau ubat kepada calon berkenaan.






Pengetua dan Penolong Kanan sering menekankan prinsip in loco parentis, iaitu melayan murid dan pelajar bagaikan anak sendiri. Namun, selaras dengan konsep langkah berjaga-jaga (duty of care), terdapat beberapa isu yang perlu diberi perhatian. Maka, dengan hubungan baik yang dipupuk antara semua warga SMI, tradisi kecemerlangan sekolah sejak penubuhannya 98 tahun yang lalu terus dapat dipertahankan.

No comments: