SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, October 2, 2009

BANGUNAN LAMA MENYEMBAH BUMI HEMPAP EMPAT BUAH KERETA (VACANT BUILDING IN IPOH COLLAPSE CLAIM TWO VICTIMS)

Ipoh, Jumaat 13 Syawal 1430  /  2 Oktober 2009

Penulis blog sekeluarga kebetulan melalui Jalan Fair Park pada pukul 9.40 malam. Tiba-tiba berhampiran Taman Asia, kelihatan orang ramai memandang ke satu arah dan berlaku kesesakan yang luar biasa. Kemudian, semakin ramai yang berlari-lari ke arah yang sama.


Penulis blog membuat keputusan meletak kereta di stesen Caltex. Ketika tiba di lokasi, kejadian runtuhan baru berlaku sepuluh minit. Belum ada pasukan ambulans, bomba dan penyelamat, serta polis di situ.

Tiada halangan. Orang ramai yang ada di situ terus berkerumun betul-betul di kawasan runtuhan. Masing-masing ingin tahu perkara yang berlaku.










Kelihatan beberapa buah kereta yang tidak sempat mengelak runtuhan masih berada di situ. Saksi awal menyatakan beberapa orang pemandu dan penumpang kereta dapat menyelamatkan diri. Penulis blog melihat sendiri seorang remaja yang cedera sedang diberi bantuan rawatan.






Sebuah kereta Viva betul-betul terperangkap  di bawah runtuhan. Pasukan bomba dan penyelamat yang tiba terus memeriksa kereta berkenaan. Runtuhan telah menutupi sebelah kiri Jalan Fair Park yang tidak berapa jauh daripada Hospital Raja Permaisuri Bainun dan kompleks Greentown Mall. Kebanyakan kenderaan yang melalui kawasan itu datang dari arah Stadium Perak dan Stadium Indera Mulia.
Sejurus pasukan bantuan dan keselamatan tiba, tali rentang segera dipasang untuk kerja operasi menyelamat. Orang awam dan pemberita diarah berundur. Dalam pada itu sebuah jentera "misteri" yang dipercayai sedang menjalankan kerja meruntuh bangunan yang telah dikosongkan sebulan lalu kelihatan terkial-kial seolah-olah cuba melarikan diri. Orang awam menjerit-jerit apabila jentera itu membuat pusingan dan bergerak tanpa menghiraukan keselamatan orang awam.

Sebagai langkah keselamatan, laluan kiri jalan ditutup dan semua kenderaan diarah berpatah balik melalui Taman Asia. Sekatan juga dilakukan kepada semua kenderaan yang cuba menghala ke lokasi kejadian. Kira-kira pukul sebelas malam, dua tubuh mangsa berjaya dikeluarkan. Orang awam yang tidak berganjak sejak sejam mula beransur-ansur meninggalkan tempat kejadian.


Seorang pelajar tahun dua jurusan pengajian perniagaan di Institut Teknologi Perak yang penulis blog temui kelihatan masih trauma. Dia menyaksikan kejadian runtuh itu di hadapan mata. Dia langsung tidak berani menghampiri lokasi runtuhan, sebaliknya tidak putus-putus melafazkan kesyukuran ke Hadrat Ilahi justeru masih selamat. Rumah sewanya hanya terletak beberapa meter daripada lokasi runtuhan.


3 comments:

paraxixth said...

bukan myvi. viva. kawan gua mangsa. maut. alfatihah

CIKGU AZHAR RODZI said...

terima kasih atas maklumat

alfatihah buat sahabat

moga ditempatkan dalam kalangan para salihin

Anonymous said...

Lagi sedih nasib keluarga mangsa tak terbela :(