SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, October 11, 2009

PERSAHABATAN POLITIK DAN PERSAHABATAN DI SEKOLAH (F.R.A.N.C.E.: FRIENDSHIP REMEMBRANCE AND NEVER CAN ENDS)






Ketika penulis blog masih bersekolah, buku dan lembaran autograf sangat digilai. Maka, apabila disuakan autograf, perkara pertama yang terlintas ialah kata-kata hikmat yang boleh dijadikan kenangan apabila masing-masing membawa haluan sendiri setelah tamat persekolahan. Penulis blog masih menyimpan autograf yang mengandungi coretan sahabat di bangku persekolahan.





Penulis blog memulakan persekolahan menengah dalam aliran perdagangan, kemudian 4 Sains 1 dan 5 Sains 1, sebelum meneruskan pengajian tingkatan enam rendah sains (kemudian berpindah ke sastera). Mungkin disebabkan teknologi komunikasi masih bersifat sederhana, reunion sukar dilaksanakan. Penulis blog masih ingat nama-nama sahabat seperti Azhari, Ramli, Zubir, Lee Tong Meng, Kee Wah Soon, Lee Teik Leong (sekarang doktor), Krishnan, Paramanathan, Narayanan, Wong, Yunus, dan banyak lagi.

Masih segar dalam ingatan apabila penulis blog dicalonkan untuk program American Field Service, seorang sahabat India mengirim surat secara pos (walaupun sekelas) untuk menyatakan sokongan dan memaklumkan betapa banyak rakan sekelas yang bermuka-muka memuji, tetapi sebenarnya iri hati dan mempertikaikan pencalonan itu. Penulis blog sungguh tidak menyangka begitu hebat perhatian yang diberikan walaupun penulisnya akhirnya tidak jadi pergi (memohon New Zealand) justeru kekangan kewangan. Persahabatan di bangku sekolah menjadi kenangan manis yang tidak mungkin luput daripada ingatan.

Orang politik mengatakan tiada sahabat yang kekal dan tiada musuh yang kekal. Hakikat itu sesuai dengan takrifan politik sebagai suatu seni kemungkinan (politics is the art of possible). Fahaman Machiavelli itu terkandung dalam karya beliau The Prince (diterjemah dengan judul "Penguasa"). Inti pati pegangannya ialah matlamat menghalalkan cara, the ends justify the means, al-ghayah tubarriru'l-wasilah.

Namun, di sekolah sahabat cara politik tidak boleh diterima. Sekolah ialah organisasi yang memupuk pembelajaran. Pembelajaran menjurus ke arah kebijaksanaan dan nilai, sama dengan matlamat mana-mana institusi pendidikan dan pengajian yang lain.


No comments: