SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, February 2, 2011

KEMBARA AMIRA BAB 5 (SURVIVED IN THE WATERFALLS)

Ringkasan cerita

Pada mulanya Amira berseorangan di kawasan Air Terjun Angin, di kaki Bukit Mat Raya dengan harapan bertemu sekali lagi dengan Malique. Setelah dua jam, Jacinta muncul dengan usikan nakalnya, tetapi Amira kurang senang lalu cuba meninggalkan rakan baiknya itu. Tiba-tiba Amira gagal mengimbangi tubuhnya, terus tergolek dalam arus sungai yang deras. Percubaan Amira untuk berpaut pada batu licin dan ranting semuanya gagal, dan jaket yang disarungnya menyerap air hingga dirinya lebih berat. Pandangannya gelap dan jeritan Jacinta lenyap. Apabila tersedar, Amira mendapati dua lelaki berseluar pendek tanpa baju (Itai dan Tau) berdiri di hadapannya. Merekalah yang menarik Amira ke tebing. Amira berasa pernah bersua dengan Itai, tetapi Tau mencurigakannya. Tau nyata tidak senang apabila mengetahui Amira ialah anggota kumpulan kajian arkeologi di situ. Itai dan Tau kemudian menyediakan hidangan ikan segar dari sungai. Setelah Tau menghilangkan diri, Amira cuba mencungkil rahsia keanehan Tau, tetapi Itai mempertahankan bapa saudaranya itu dengan alasan melihat jerat yang ditahan. Itai nampak berminat dengan kajian arkeologi apabila dipelawa oleh Amira.

Analisis Peristiwa Penting

1  Amira kagum dengan keindahan sekitar kawasan Air Terjuan Angin, di kaki Bukit Mat Raya. Spesies orkid terbesar dunia, tiger orchid menarik perhatian Amira. Namun, Amira kesal dengan kesan pembalakan yang mengeruhkan sebahagian air di situ.

Watak:  Amira

Perwatakan:  Penyayang / Peka / Prihatin

Latar masyarakat:  masyarakat yang cinta / sayang / peka / prihatin akan alam sekitar

Nilai:  Mencintai / menyayangi alam sekitar

Persoalan:  Kecintaan / kepekaan / keprihatinan terhadap alam sekitar

Pengajaran:  Kita hendaklah cinta / sayang / peka / prihatin akan alam sekitar

2   Setelah dua jam Amira berharap dapat bertemu Malique buat kali kedua, Jacinta muncul dengan usikan nakalnya. Walaupun tidak begitu dialu-alukan, Jacinta berkeras mahu menemani Amira.

Watak:  Jacinta

Perwatakan:  Setia kawan

Latar masyarakat:  Masyarakat yang setia kawan / masyarakat murid sekolah swasta / masyarakat remaja

Nilai:  Kesetiakawanan

Persoalan:  Kesetiakawanan dalam persahabatan

Pengajaran:  Kita hendaklah bersemangat setia kawan dalam persahabatan

3 Amira yang kurang senang dengan usiakan Jacinta melepaskan tangan Jacinta ketika bersama-sama melangkah ketul-ketul batu tengah arus sungai. Namun, akhirnya Amira yang terjatuh ke dalam arus sungai tanpa dapat dibantu oleh Jacinta yang sudah jauh ditinggalkan.

Watak:  Amira

Perwatakan:  Mudah berasa hati / perasa / sensitif

Latar masyarakat:  Masyarakat yang mudah berasa hatin / perasa / sensitif

Nilai:  Kesabaran / ketenangan / berhati-hati

Persoalan:  Kesabaran / ketenangan dalam berhadapan dengan usikan / provokasi / gurauan

Pengajajaran:  Kita janganlah mudah berasa hati dengan usikan kawan

4  Amira tetap berwaspada terhadap dua orang lelaki yang mendakwa bahawa mereka menyelamatkan dirinya daripada lemas. Amira bersedia dengan pisau kembaranya bagi menghadapi sebarang kemungkinan. Amira juga cuba menggambarkan bahawa dirinya tidak keseorangan.

Watak:  Amira

Perwatakan:  berawas / berhati-hati / berwaspada

Latar masyarakat:  masyarakat yang berawas / berhati-hati / berwasda

Nilai:  Kewaspadaan

Persoalan:  Kewaspadaan / berhati-hati terhadap orang yang baharu dikenali

Pengajaran:  Kita hendaklah berawas / berhati-hati / waspada akan orang yang baharu dikenali

5   Itai menangkap ikan dengan tangan kosong, manakala Tau menghidupkan api untuk membakar ikan sebagai hidangan untuk Amira. Perbualan antara Itai dan Tau dengan Amira juga makin rancak.

Watak:  Itai / Tau

Perwatakan:  suka menolong / cekap / berahsia

Latar masyarakat:  masyarakat yang suka menolong / cekap / berahsia / masyarakat orang Asli

Persoalan:  Pertolongan yang ikhlas / kecekapan dalam kerja

Pengajaran:  Kita mestilah ikhlas menolong orang / kita mestilah cekap dalam kerja

6  Walaupun Amira mendesak, Itai masih mempertakan sikap aneh bapa saudaranya, Tau. Alasan menjenguk jerat digunakan sebagai langkah sementara ke arah itu.

Watak:  Itai

Perwatakan:  amanah / menjaga rahsia

Latar masyarakat:  masyarakat yang amanah / pandai menjaga rahsia keluarga / masyarakat orang Asli

Nilai:  Kerahsiaan / menjaga amanah

Persoalan:  Kerahsiaan tentang maklumat keluarga

Pengajaran:  Kita hendaklah merahsiakan maklumat keluarga daripada orang lain


No comments: