SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, February 16, 2011

MASALAH MAKROEKONOMI DI MALAYSIA (THE BASIC MACROECONOMICS PROBLEM)

Tugasan:  Jelaskan masalah makroekonomi yang dihadapi di Malaysia.       (10 markah)

Analisis tugasan:

Pengetahuan teori yang diuji ialah berkenaan masalah makroekonomi. Pelajar tidak perlu khuatir tentang "Malaysia" justeru sebenarnya semua negara di dunia menghadapi masalah makroekonomi yang serupa, cuma barangkali berbeza dari segi skala dan tahapnya. Semua negara akan cuba mencapai matlamat dasar makroekonomi, iaitu pertumbuhan tanpa inflasi dan tanpa pengangguran. Maksudnya, segala dasar makro yang dilaksanakan harus dapat menyerap tekanan perbelanjaan agregat (AE) akibat pendapatan negara yang tinggi ketika ekonomi melambung, atau kekurangan AE semasa ekonomi meleset yang membawa kepada pengangguran, serta pengaruh globalisasi.

Cadangan Jawapan:

Masalah makroekonomi yang dihadapi oleh sesebuah negara akan menjejaskan pencapaian matlamat pertumbuhan tanpa inflasi dan tanpa pengangguran. Malaysia sepertimana negara-negara lain tidak terlepas daripada masalah pertumbuhan yang tidak menentu, inflasi, kejatuhan nilai mata wang, pengangguran dan imbangan bayaran yang negatif.

Pertumbuhan ekonomi yang merosot disebabkan jumlah pendapatan negara yang menurun kerana sebagai negara sedang membangun, sebahagian besar pendapatan negara disumbangkan oleh sektor eksport. Kemelesetan ekonomi dunia dan masalah ekonomi di negara pengimport terbesar negara seperti Amerika Syarikat dan Jepun menyebabkan permintaan eksport Malaysia mengalami kejatuhan. Saiz pasaran dalam negara masih kecil dengan tidak sampai 30 juta orang penduduk tidak dapat menampung kekurangan permintaan eksport berkenaan.

Masalah inflasi ialah kenaikan tingkat harga umum yang berterusan dan tidak terbatas. Inflasi menyebabkan kuasa beli pengguna menjadi rendah. Nilai mata wang RM akan merosot. Jurang pendapatan makin melebar kerana golongan yang berpendapatan tetap akan menjadi lebih miskin secara relatif.

Apabila kuasa beli pengguna jatuh, perbelanjaan agregat juga jatuh, dan akhirnya permintaan agregat turut jatuh sama. Kekurangan permintaan agregat mendorong lebih banyak firma ditutup. Krisis guna tenaga akan berlaku, manakala tenaga buruh produktif mungkin tidak berpeluang memperoleh pekerjaan. Pengangguran yang berleluasa itu ialah masalah makroekonomi yang sering dihadapi.

Selain itu, kejatuhan nilai mata wang bukan sahaja disebabkan masalah inflasi, bahkan oleh aktiviti spekulasi mata wang. Serangan mata wang di Asia pada tahun 1997 telah menyebabkan Malaysia menghadapi masalah ekonomi yang serius hingga pertumbuhan ekonomi jatuh mendadak. Pasaran modal berhadapan dengan krisis keyakinan.

Akhirnya, inflasi yang berlaku di dalam negara mengakibatkan harga eksport secara relatif menjadi lebih tinggi berbanding dengan harga import. Ceteris paribus, permintaan eksport akan jatuh, manakala permintaan import akan meningkat. Imbangan perdagangan dan imbangan pembayaran akan mengalami defisit, atau negatif.

No comments: