SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, April 18, 2011

ANGKASAWAN NEGARA DI RPS (MALAYSIAN FIRST ASTRONOUT IN IPOH)

Ipoh, Isnin: 18.4.11 / 14 Jamadil Awwal 1432
Dr. Shiekh Muzaffar dikelilingi remaja perempuan

Manusia memang diciptakan Ilahi untuk tinggal di bumi. Demikian kesimpulan pengalaman Dr. Shiekh Muzaffar, angkasawan pertama negara yang baharu sahaja menamatkan zaman bujang beliau pada tanggal 10.10.10 sempena ulang tahun berpeluang memasuki ruang angkasa lepas. Ketiadaan graviti menyebabkan tubuh beliau terasa seolah-olah dihempap anak gajah dan mengalami kesukaran bernafas.

Angkasawan terdedah kepada osteoporosis, malah tubuh manusia juga lebih anjal sehingga lebih lonjong (panjang) dan lebih lebar. Orang pendek lebih sesuai dicalonkan sebagai angkasawan. Tahap kesuburan reproduksi juga kemungkinan besar menurun.

Dr. Shiekh memasang impian menakluki ruang angkasa lepas sejak berusia sepuluh tahun. Dengan kekuatan fizikal dan mental yang tinggai, beliau terpilih antara ribuan calon yang disenaraipendekkan dalam siri saringan yang begitu ketat. Dr. Shiekh ialah lulusan Sarjana Perubatan Ortopedik yang diperoleh dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang melayakkan beliau bergelar sebagai pakar tulang, tetapi kini dipinjamkan sebagai pensyarah Institut Angkasa Lepas, UKM.

Dr. Shiekh Muzaffar mendapat ijazah asas perubatan (MBBS) dari sebuah universiti terkemuka di India. Beliau juga ialah anggota Ansara (bekas penuntut Maktab rendah Sains Mara, MRSM). Isteri beliau, Dr. Harlina ialah bekas penuntut beliau di fakulti perubatan UKM.

Kehadiran jejaka idaman Malaya itu menyebabkan warga RPS terkesima, terutama pelajar remaja perempuan yang berharap bahawa akan lebih banyak lelaki budiman seperti Dr. Shiekh Muzaffar. Pengalaman memberi ceramah, kuliah dan syarahan di serata dunia dibuktikan dengan cara beliau melayan khalayak.

Beliau maklum akan taktik penganjur yang menyediakan skrip soalan untuk dibacakan oleh individu-individu yang telah ditugaskan. Maka, beliau bergerak ke tengah-tengah khalayak dan turut membuka sesi soal jawab kepada khalayak di barisan belakang. Sebagai ikon dan selebriti, Dr. Shiekh Muzaffar bersedia melayan kerenah peminat yang ingin bergambar dengan beliau...

No comments: