SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, April 19, 2011

“HIKAYAT SIAK” KOMSAS TINGKATAN 5 (THE LEGITIMATE OWNER OF THE CROWN)


Pengenalan

Tuan Bujang ialah waris Marhum Mangkat Dijulang, yang pernah menguasai tampuk kesultanan Johor. Bagi mendapatkan semula haknya dan menuntut bela, baginda harus menempuh pelbagai cabaran dan ujian. Di Pagaruyung, baginda disahkan sebagai pewaris mahkota kerajaan Minangkabau, bergelar Yang Dipertuan Raja Kecik. Kemudian, baginda berangkat ke Mengkalis, bagi mengumpulkan anak-anak Minangkabau dengan niat mahu menyerang Johor. Baginda berpakat dengan Daeng Parani, seorang raja Bugis. Setiba di Kuala Johor, baginda berjaya menawarkan air masin sebagaimana yang diminta oleh orang Johor.  Setelah itu, baginda masuk ke Johor, lalu disambut dengan bedilan meriam yang tidak berbunyi, sebaliknya hanya keluar air. Baginda seterusnya mara ke istana tanpa tentangan kerana raja Johor (asalnya bendahara) yang telah melarikan diri (ke kampung Bendahara lama).

Dalam peristiwa lain, Yamtuan Muda Johor mengamuk lalu membunuh isteri dan anak-anak sendiri, kecuali seorang anak perempuan. Dia akhirnya dihukum bunuh. Sementara itu, Yang Dipertuan Besar Johor yang bertanggungjawab membunuh Marhum Mangkat Dijulang telah diampunkan. Tuan Bujang, tidak sempat bertemu dengan bondanya,  Encik Apung yang telah meninggal dunia, lalu dimakamkan dengan penuh adat kebesaran diraja.

Mulanya baginda hendak berkahwin dengan Tengku Tengah, yang telah ditunanginya. Namun, kerana Tengku Tengah tidak masuk menyembah pada hari raya, baginda tertarik hati pula kepada Tengku Kamariah, adik bongsu Tengku Tengah. Kesudahannya, baginda ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Besar Johor, bergelar Sultan Abdul Jalil Shah, dan bernikah dengan Tengku Kamariah.

Contoh Tugasan

Baca petikan di bawah dengan teliti dan jawab soalan-soalan berikutnya.

       Maka, tiada berapa lamanya, Tuan Bujang pun dinobatkan Yamtuan Sakti, sama-sama dengan anaknya sendiri. Dan titah Yamtuan Sakti, ”Aku ini hendak menguji pusaka Minangkabau, betulkah anak saudara punya pusaka itu, tiada, baiklah aku nobat akan keduanya sekali.”

       Maka dipalu tabuh larangan, menyahut tabuh yang banyak. Maka berkampunglah orang dalam negeri, Menteri Yang Berempat, mengadap nobat. Setelah itu, dipukul akan gendang kulit tuma. Tuan Bujang memakai alat kerajaan oleh Puteri Jilan. Setelah sudah, maka Tuan Bujang bersandarlah kepada tiang teras kayu jelatang. Dan mahkota kerajaan pun diletakkan oleh Yamtuan Sakti di kepala Tuan Bujang. Maka Puteri Jilan pun berdiri, sambil beryang-yang, ”Jikalau engkau asal putera saudaraku di Johor, salasilah daripada Sultan Iskandar Zulkarnain, nenek, nasab Nusirwan Adil, pancar Nabi Allah Sulaiman alaihissalam,  tiadalah dapat suatu apa-apa. Dan pusaka Minangkabau Si Bujanglah yang lebih.” Dan adalah muka Tuan Bujang, seperti bunga raya kembang pagi, tiada dapat dipandang, bercahaya-cahaya. Dan empat anak menteri memegang tombak tetaran sakar jantan, kiri dan kanan.

Maka segala pegawai, Menteri Yang Berempat, Bendara yang di Sungai Tarab, Makhdum di Sumanik, Enduma di Suroso, semuanya sujud menyembah, mengatakan, ”Daulat Tuanku Yang Maha Mulia, kekallah dan kararlah di dalam Tanah Melayu, menjadi raja besar!” Dan lalu diberi gelaran Yang Dipertuan Raja Kecik. Dan anakanda baginda naik, mahkota kerajaan tiada tahan, tersenget kepalanya. Maka dengan segera diambil oleh Yamtuan Sakti mahkota itu, sambil baginda berkata, ”Kalah oleh orang lahut, dan engkaulah aku namakan Raja Beralah.” Setelah sudah, berjamu segala orang besar, masing-masing bermohon pulang.

(Antologi Dirgahayu Bahasaku, muka surat 49-50)

i)   Berikan maksud berkampunglah orang.       (2 markah)

ii)  Apakah yang berlaku kepada Tuan Bujang setelah Yang Dipertuan Sakti meletakkan mahkota kerajaan
     di atas kepala baginda?               (3 markah)

iii)  Jika anda ialah Tuan Bujang, jelaskan dua reaksi anda setelah mengetahui bahawa anda ialah pewaris
       sah mahkota kerajaan?              (4 markah)

Analisis tugasan

Soalan i: soalan rangkai kata, berikan maksud sahaja mengikut konteks petikan.

Soalan ii:  soalan petikan: ambilan jawapan daripada petikan

Soalan iii:  soalan iii:  soalan kbkk, ambilan jawapan luar petikan

Cadangan jawapan

i)   Maksudnya ialah berkumpul sekalian rakyat / berhimpunlah penduduk

ii)  Setelah mahkota kerajaan diletakkan di kepala Tuan Bujang, muka Tuan Bujang seperti bunga raya
     kembang pagi, tiada dapat dipandang, serta bercahaya-cahaya.  

iii)  Apabila saya mengetaui bahawa diri saya ialah pewaris sah mahkota kerajaan, dengan serta-merta
      saya melafazkan rasa syukur ke Hadrat Ilahi kerana telah menunjukkan kebenaran. Selain itu, saya
      juga mengucapkan terima kasih kepada Yamtuan Sakti kerana kesediaan baginda menjalankan ujian.

No comments: