SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 27, 2011

ISU NASI LEMAK DI SEKOLAH (OBESITY VS LACK OF VITAMIN IN SCHOOLS)

Dua tiga hari ini cerita nasi lemak di sekolah menjadi tajuk bualan orang ramai. Sebagaimana biasa, persepsi awam terhadap sesuatu isu banyak dipengaruhi tafsiran wartawan dan media yang dipersembahkan dengan elemen pemberitaan berkepentingan dan sensasi. Umum maklum bahawa segala dasar dan urusan yang berkaitan dengan sekolah terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Pelajaran.

Apabila sesuatu perkara bersangkut paut dengan kepentingan awam yang meluas, kebiasaannya keputusan kabinet atau jemaah menteri menjadi kata putus. Sehingga itu, semua pihak secara prinsipnya perlu mengunci mulut daripada mengeluarkan penyataan awam yang bersifat dasar. Barangkali pengecualian boleh diberi terhadap pandangan tokoh akademik dan tinjauan awam.

Organ penting Kementerian Pelajaran, iaitu Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (Educational Planning and Research Division, EPRD) boleh melakukan sintesis dapatan penyelidikan tentang punca kegemukan murid sekolah dari seluruh dunia. Kementerian Kesihatan juga boleh menggembleng sumber kepakaran perubatan bagi memastikan hubung kait (korelasi) antara pengambilan nasi lemak dengan masalah kegemukan murid adalah signifikan. Setelah itu, langkah jangka pendek, jangka pertengahan dan jangka panjang boleh dirangkakan sebelum satu kajian longitud yang mungkin memakan masa minimum 3 tahun dimuktamadkan.

Asas penyelidikan kedua-dua kementerian, di samping dapatan para sarjana IPTA boleh dikemukakan sebagai kertas kabinet untuk kelulusan dasar. Sesetengah pihak mungkin berasakan bahawa kaedah ini terlalu lambat hingga boleh menyebabkan nasi menjadi bubur. Maksim bahawa melepaskan orang yang bersalah lebih baik daripada menghukum orang yang tidak bersalah patut diberi pertimbangan utama.

Langkah pilihan yang boleh dilakukan serta-merta ialah kempen pemakanan sihat di sekolah dan dalam kalangan masyarakat. Tindakan drastik menyekat penjualan nasi lemak barangkali seumpama merenggut ikatan yang telah tersimpul kemas. Jika pakar kulinari diajak berbincang, mereka mungkin menyarankan menu nasi lemak yang rendah kalori dan rendah lemak.

Santan kelapa mungkin boleh diganti dengan susu sejat, manakala aroma nasi lemak masih boleh dikekalkan walaupun kandungan ikan bilis, kacang dan telur dihidangkan dalam kuantiti yang wajar sahaja. Obses masyarakat Nusantara terhadap nasi lemak sukar untuk diubah sekelip mata. Di Indonesia, warung nasi uduk (nasi lemak versi seberang) juga terdapat di merata-rata.

Akhir sekali, garis panduan penjualan makanan oleh pengusaha kantin sekolah patut dipatuhi sepenuhnya, terutama dari segi kebersihan penyediaan sajian. Di samping itu, perihal murid yang menderita kekurangan zat makanan perlu mendapat perhatian yang sama rata. Rasa-rasanya bukan sahaja murid sekolah, bahkan mahasiswa IPTA juga banyak yang berlapar dan terpaksa mengikat perut kerana duit belanja yang ciput... 

No comments: