SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, April 28, 2011

FILEM MEDIA PERPADUAN? (TOGETHER WE UNITED)

Episod politik yang bergelora sudah menjadi lumrah dalam sistem demokrasi. Perbezaan bacaan sifir politik yang mencaturkan persepsi sering pula menjurus kepada segregasi yang tajam. Di sesetengah negara, perbezaan fahaman politik yang bersifat tajam itu terbawa-bawa kepada pertempuran fizikal, pertumpahan darah dan huru-hara.

Rakyat Malaysia yang terkenal dengan budi bahasa dan amalan tolak ansur yang tinggi sangat faham akan batasan bertindak sama ada politik, ekonomi dan sosial. Setakat ini kawalan keselamatan domestik yang cekap berjaya membendung provokasi yang boleh menjerumuskan negara ke kancah yang tidak diingini. Kepimpinan organisasi politik yang hebat bersaing masih boleh duduk semeja apabila menyentuh kepentingan bersama, misalnya isu-isu sejagat seperti perjuangan Palestin dan bencana alam di sana sini.

Pelakon-pelakon filem "Hantu Kak Limah Balik Rumah" ialah satu lagi contoh perbezaan aliran politik tidak merenggangkan hubungan sesama mereka. Watak Pak Jabit yang diingati kerana kata bualnya "tak ada apa-apa pun" telah meluahkan pendapat beliau secara terbuka. Selebihnya bacalah sendiri...
keratan akhbar Sinar Harian, 26.4.11

No comments: