SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, June 21, 2012

APABILA HARGA RUMAH NAIK MENGGILA (WAITING FOR OVER SUPPLY)

Pada awal 1990-an, seunit rumah banglo setingkat di Ipoh dengan keluasan tanah 90' X 60' boleh dibeli dengan harga di bawah RM100k. Dalam tempoh 20 tahun, kalau tidak ada RM setengah juta, jangan harap untuk memiliki sebuah rumah seumpamanya. Rumah teres setingkat dengan keluasan tanah 70' X 20' sahaja mencecah harga RM140k - RM200k bergantung kepada lokasi.

Hitungan asas bayaran bulanan pinjaman perumahan kerajaan untuk tempoh 25 tahun ialah 5.28 hingga 6 didarab dengan RM tanpa "k". Contohnya, pinjaman bernilai RM200k = 5.5 X 200 = RM1,100 sebulan. Jumlah bayaran yang dibuat ialah RM330k, termasuk keuntungan sebanyak RM130k dan bayaran takaful.

Rumah ialah keperluan asas manusia selepas makanan dan pakaian. Pakar pengurusan mentakrifkan rumah sebagai ruang pemisahan fizikal yang membolehkan para penghuni melakukan aktiviti persendirian. Pengguna tidak boleh berbuat apa-apa dengan fenomena kenaikan harga rumah yang melampau, kerana langkah pemulauan seperti ke atas barang-barang lain sukar untuk dilaksanakan.

Pengguna hanya boleh berharap supaya persatuan pengguna menguatkan desakan kepada pihak berkuasa supaya margin keuntungan pemaju disemak dari masa ke masa. Jika didapati, pemaju mengambil kesempatan mengaut keuntungan yang menindas pembeli rumah, tindakan mahkamah di bawah akta tertentu perlu diambil. Negara kapitalis seperti Amerika Syarikat sendiri mengehadkan pemilikan kekayaan dan kuasa monopoli (indeks monopoli Bains) sesebuah syarikat seperti denda RM10 bilion yang pernah dikenakan ke atas Microsoft.

Keghairahan pemaju perumahan juga mungkin dipengaruhi oleh permintaan oleh warga asing, terutama Singapura. Setakat RM1 juta untuk sebuah rumah banglo tidak menjadi masalah buat sebahagian warga Singapura yang membeli rumah untuk santai hujung minggu, serta disewakan secara harian (konsep inap desa) pada hari-hari biasa. Pembelian rumah sudah dianggap sebagai satu lagi bentuk kepelbagaian portfolio pelaburan mereka.

Rakyat Malaysia memperuntukkan sebahagian besar pendapatan bulanan mereka untuk membayar pelbagai hutang. Pinjaman pengajian tinggi, pinjaman kenderaan dan pinjaman perumahan pertama biasanya memakan sebahagian besar pendapatan yang tidaklah seberapa. Dapat sahaja gaji, wang berkenaan sudah ada tuan punya yang lain.

Rumah mampu milik dan kos rendah dimajukan oleh Syarikat Perumahan Negara, sebuah lagi syarikat berasaskan kerajaan (GLC). Pihak berkuasa tempatan yang kini beropersi secara korporat juga terbabit dengan penawaran rumah pangsa dan kos rendah. Begitu juga koperasi yang dikurniakan tanah, tetapi harus bekerjasama dengan pemaju swasta atas keperluan modal dan kepakaran.

Seperti pasaran hartanah global, sektor perumahan juga menghadapi zaman suram. Pada dekad 1980-an, terdapat lebihan penawaran rumah, iaitu banyak rumah yang gagal dijual oleh pemaju, di samping projek perumahan terbengkalai di sana  sini. Akibatnya, harga rumah jatuh menjunam buat seketika. 

Andai kata berlaku kemelesetan ekonomi dan syarat pinjaman perumahan yang ketat, golongan yang suka menabung akan memiliki wang tunai yang banyak. Mereka memiliki kesempatan terbaik untuk membeli rumah idaman pada harga yang cukup rendah. Barangkali, harga kenderaan yang diletakkan di luar pagar rumah lebih mahal daripada harga rumah itu sendiri.

Kepada orang-orang kampung yang masih memiliki tanah, kalian ialah hartawan dan jutawan senyap. Bayangkan bahawa satu lot tapak rumah berukuran 90 X 60 kini boleh mencecah harga RM100k hingga RM200k. Lebih baik tanah kampung dijadikan kawasan rumah keluarga secara berkelompok...

No comments: