SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 25, 2012

PENERIMA APC DIGESA JADI PEGAWAI, KAKITANGAN TELADAN (THE POWER OF REWARDING)

Ipoh, Selasa: 6/6/12 = 6 Sya'aban 1433

Kata hukamak, hari ini patut lebih baik daripada semalam, dan esok patut lebih baik daripada hari ini. Pakar motivasi Barat, Daylon pula mengungkapkan bahawa seseorang yang cemerlang itu akan berusaha sehingga pencapaian yang baik akan menjadi lebih baik dan selanjutnya pencapaian lebih baik tadi menuju pencapaian yang paling baik. Kualiti ialah proses yang berterusan bagaikan maraton tanpa garis penamat.

Demikian antara inti pati ucapan penuh semangat oleh Tuan Haji Mohd Idris bin Ramli, Pemangku Pengarah, Jabatan pelajaran Negeri Perak Darul Ridzuan dalam majlis anugerah perkhidmatan cemerlang 2011 untuk warga pendidikan daerah Kinta Utara. Majlis gilang-gemilang itu berlangsung di SJKC Wan Hwa 2, dekat Menglembu di sini dengan sejumlah 758 orang penerima anugerah. Pecahannya ialah 17 orang dari PPD, 3 orang pengetua (SMK Perempuan Methodist, Tasik Damai dan Wira Jaya), 9 orang guru besar (SK Sungai Rokam, Manjoi 1, Manjoi 2, Bandar Baru Putra, St. Michael 1), guru dan kakitangan sekolah menengah seramai 345 orang, dan guru dan kakitangan sekolah rendah seramai 383 orang.

Di samping membaca teks ucapan, Haji Idris menyebut beberapa perkara tentang pencapaian pendidikan negeri Perak yang masih belum di puncak kecemerlangan walaupun itulah cogan kata yang diilhamkan oleh mantan pengarah, Datuk Rauhi itu sudah berusia lebih dua tahun. Beliau berpendapat punca masalah berkenaan ialah tumpuan berlebih terhadap kelompok murid cemerlang sehingga murid "kelas hujung" sedikit tersisih tanpa disedari. Haji Idris mencadangkan program pertolongan (intervensi) yang berasingan antara kumpulan yang berbeza pencapaian.

Haji Idris turut mengingatkan tentang betapa para guru perlu menyinsing lengan menghadapi cabaran inovasi dan perubahan supaya sistem penyampaian perkhidmatan awam menjadi cekap, cepat dan dalam masa sebenar. Jika warga pendidik masih bergantung kepada cara lama, maka mereka akan serba ketinggalan dalam arus transformasi pendidikan negara dengan pelbagai aplikasi atas talian, termasuk urusan peperiksaan murid, data perkhidmatan guru, e-naik pangkat, e-tukar dan sebagainya. Era celik komputer sudah berlalu,  sebaliknya perlu berganjak kepada tahap kecekapan komputer.

Sebelumnya, Haji Marazlen @ Mar Azlan bin Amran, Pegawai Pelajaran Daerah Kinta Utara menegaskan tentang tujuan majlis anugerah perkhidmatan cemerlang sebagai upaya menginstitusikan budaya kerja cemerlang dalam kalangan penjawat awam dari segi penyampaian dan cabaran oraganisasi. Beliau mahu tanggapan bahawa 20 peratus anggota sesebuah organisasi menyumbang terhadap 80 peratus daya pengeluaran ditolak. Setiap anggota organisasi mesti memainkan peranan masing-masing sebagai peneraju dan penggerak organisasi.

Sudah beberapa tahun, majlis APC diadakan di premis sekolah, bukan di dewan ballroom hotel terkenal. Malah, kali ini sesi APC sekolah menengah dan rendah dijalankan secara serentak di bawah satu bumbung. Acara berakhir pada pukul 12.00 tengah hari...

No comments: