SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, June 16, 2012

IPOH BANDAR RAYA MEMBELI-BELAH (GROWTH POLE ACTIVITY)

Sesebuah petempatan yang mengalami pertumbuhan aktiviti ekonomi akan menjadi tumpuan penghijrahan penduduk yang mahu membina sebuah kehidupan yang lebih cerah. Kawasan perumahan muncul di sana sini, lengkap dengan kemudahan prasarana awam termasuk jalan raya, hospital, sekolah, pejabat, balai polis dan gedung perniagaan. Kawasan perumahan yang sedemikian akhirnya berfungsi sebagai sebuah pekan dan kemudiannya sebagai bandar satelit yang bergabung dengan lokasi berdekatan membentuk sebuah bandar raya yang luas.

Ipoh bermula sebagai sebuah kampung kecil, malah sangat ketinggalan berbanding dengan pekan Gopeng yang lebih dahulu maju kerana kegiatan perniagaan bijih timah Lembah Kinta. Namun, tuah menyebelahi Ipoh apabila beberapa buah bank perdagangan Inggeris mula beroperasi. Seterusnya, kedudukan Ipoh bertambah kukuh semasa pendudukan Jepun 1941-45 apabila dipilih menggantikan Taiping sebagai ibu negeri Perak Darul Ridzuan.

Sejak itu, Ipoh berkembang pesat hingga mencapai status bandar pentadbiran kedua terpenting Tanah Melayu selepas Kuala Lumpur. Kemerosotan industri bijih timah menjelang dekad 1970-an telah mengakibatkan perkembangan bandar Ipoh seakan-akan terbantut. Kesannya dapat dilihat hingga kini apabila Ipoh masih kekal dengan bangunan warisan kolonial dan rumah kedai era tauke bijih timah keturunan Cina dahulu. 

Ipoh berjaya dipintas oleh Georgetown, Johor Bahru, bahkan Shah Alam yang memiliki kemudahan prasarana lebih canggih dan bangunan pencakar langit yang megah berdiri. Gedung-gedung perniagaan dan hotel bertaraf antarabangsa juga asyik bertumpu di sana, sedangkan Ipoh kekal dengan imej klasik yang serba sederhana. Maka, Ipoh perlu mencari jalan untuk kembali bersaing, serta memenuhi keperluan lebih sejuta orang penduduk bandar raya yang masih belum dimajukan ke tahap optimum ini.

...

...

...

...

...

...

No comments: