SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 18, 2012

SOLAT JANA KEKUATAN EKONOMI UMAT (THE HIDDEN IMPLICATION)

Peristiwa Israk dan Mikraj sangat istimewa justeru perintah mendirikan solat (sembahyang) fardu disampaikan terus oleh Allah kepada baginda Junjungan Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wasallam tanpa melalui perantaraan malaikat Jibrail. Solat ialah rukun Islam kedua, selepas kalimah syahadah yang menandakan pengistytiharan tawhid seseorang. Orang-orang yang dapat memberi tumpuan (khusyuk) dalam solat ialah mukmin yang mencapai kemenangan.

Solat ialah tiang agama (mafhum al-hadith), barang siapa yang menegakkan solat, dia menegakkan agama, manakala barang siapa yang mengabaikan solat, dia meruntuhkan tiang agama. Solat berjemaah di masjid, surau dan apabila berada dalam kumpulan ialah tuntutan fardu kifayah. Seminggu sekali, iaitu pada hari Jumaat, umat Islam wajib berada di masjid menunaikan solat Jumaat, di samping mendengar khutbah dari mimbar.

Perbincangan ini bagaimanapun tidak bermaksud untuk meninjau sudut hukum hakam dan kaedah mendapat khusyuk dalam solat. Sudah pasti bahawa sebagai ibadah khusus, solat didirikan semata-mata sebagai memenuhi perintah Ilahi sebagai hamba-Nya demi menuju Redha Ilahi. Hikmah solat dalam kehidupan orang-orang yang beriman telah diperincikan lewat kitab karangan ulama-ulama yang muktabar sejak zaman-berzaman.

Untuk mendirikan solat, seseorang itu perlu bersuci, iaitu mengambil wuduk dengan peraturan penggunaan air  secara berhemah. Dalam era moden, air tidak mungkin diperoleh sesuka hati, melainkan menerusi bekalan air bersih yang dikelolakan oleh pihak berkuasa air yang memiliki kepakaran kejuruteraan, pengurusan dan reka bentuk, selain menikmati faedah ekonomi bidangan. Maka, keperluan bersuci sebelum mendirikan solat bermakna perlu wujud sistem pembekalan air yang cekap.

Orang yang mendirikan solat juga wajib menutup aurat, serta digalakkan bersugi dan mencalit minyak wangi yang halal. Ertinya, orang Islam perlu memiliki industri fabrik yang memenuhi permintaan pakaian kegunaan solat. Pakar fesyen boleh meneroka segala jenis pakaian menutup aurat yang boleh dipakai bila-bila masa apabila masuk waktu untuk terus menunaikan solat.

Pembinaan masjid dan surau yang selamat dan selesa untuk mendirikan solat berjemaah juga menjadi keperluan kritikal. Memang benar masjid berdasarkan taqwa tidak semestinya sebuah binaan yang canggih, tetapi dengan bilangan jemaah yang besar dan kawasan masjid yang terhad, reka bentuk yang terbaik perlu diusahakan agar masjid berfungsi sebagai tumpuan aktiviti dan perpaduan umat. Maka, kepakaran seni bina, seni bina dan ukur bahan perlu dimanipulasikan secara optimum.

...

...

...

...

...

...

No comments: