SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, June 26, 2012

DENDA HAD LAJU: BEBAN ATAU DIDIK? (DIALECTICAL ARGUMENTS ON ROAD POLICY)

Ura-ura pembentangan rang undang-undang menaikkan penalti kesalahan memandu melebihi had laju segera mengundang maklum balas yang bersifat menyokong, membantah atau bersikap tidak kisah. Jika diluluskan oleh parlimen, pesalah lalu lintas kategori berkenaan bakal berhadapan dengan denda maksimum RM2,000 bagi setiap kesalahan, atau hukum penjara maksimum tiga bulan, atau kedua-duanya sekali. Tawaran kompaun semasa sebanyak minimum RM150 akan digandakan kepada RM300, atau "suspek" yang menerima notis saman melalui surat berdaftar sanggup membawa kes tersebut ke mahkamah.

Isu-isu pentadbiran dan teknikal dijangka akan mendapat perhatian dalam kalangan persatuan pengguna dan pihak-pihak lain yang berkepentingan. Selama ini, kamera perangkap kelajuan dikendalikan oleh polis trafik yang biasanya berada pada kedudukan yang tersembunyi dan tidak disedari oleh pemandu. Sudah menjadi rahsia umum bahawa pemandu yang menyedari kehadiran perangkap had laju atau sekatan jalan raya akan menyalakan lampu tinggi atau bunyi hon sebagai isyarat kepada jiran pemandu yang lain supaya berwaspada.

Cadangan untuk memindahkan peranan polis trafik kepada pihak swasta menerusi sistem perangkap had laju automatik dengan penggunaan kamera khas yang dipasang di lokasi tertentu yang berisiko tinggi juga telah mendapat reaksi yang berbelah bahagi. Pihak swasta sudah tentu mengendalikan sistem berkenaan berdasarkan perspektif perniagaan, iaitu memaksimumkan kecekapan dan juga keuntungan. Maka, pihak berkuasa perlu memberi jaminan supaya tiada pihak yang berasa teraniaya, sama ada pihak syarikat, atau pemandu yang menerima "surat cinta" kesalahan memandu melebihi had laju.

Barangkali penyedia perkhidmatan swasta berkenaan beroperasi atas konsep bayaran upah atau bayaran kontrak, bukan berbentuk komisen dan konsesi sepertimana penyedia perkhidmatan lebuh raya swasta. Sudah pasti bahawa pihak berkuasa telah merangka spesifikasi tugas dan terma undang-undang yang jelas kepada pihak yang dianugerahkan tugas pengendalian sistem perangkap kelajuan kenderaan. Pihak syarikat yang terpilih tidak patut terkejar-kejar untuk memperoleh jumlah kesalahan had laju tertentu, sebaliknya melaksanakan tugas secara adil dan profesional.

Selanjutnya, perlu ada ketelusan dari segi teknikaliti, khususnya tentang ketepatan bacaan halaju kenderaan yang sedang bergerak. Pemandu kenderaan mungkin tidak memiliki pengetahuan tentang cara bacaan halaju dibuat, sama ada berdasarkan odometer (kelajuan pusingan tayar) atau bacaan rpm (kelajuan enjin) pada paparan kokpit kenderaan masing-masing. Kerosakan dan kehausan sistem kenderaan mungkin menyebabkan bacaan pada meter kenderaan tidak lagi tepat, atau dalam kata lain terdedah kepada kesilapan, ralat dan selisih.

Sebagai contoh, bacaan odometer menunjukkan kenderaan sedang bergerak pada kelajuan 100 kilometer sejam, tetapi apabila ditembak oleh kamera perakam had laju, didapati kelajuan sebenar kenderaan mungkin sudah mencecah 125 km/j, kerana wujud ralat sebanyak +25 peratus. Kesalahan akan menjadi beban pengguna kerana tidak melakukan pemeriksaan ketepatan bacaan meter di Puspakom atau pusat servis kenderaan yang memiliki teknologi yang dikehendaki. Pemandu kenderaan mesti belajar tentang bacaan kelajuan enjin (rpm) yang biasanya ditembak oleh kamera perakam halaju kenderaan.

Pemanduan melebihi had laju telah dikenal pasti sebagai antara punca berlakunya nahas jalan raya, tetapi pendedahan tentang data sebenar wajaran punca nahas mesti dihebahkan dari masa ke masa. Sistem penetapan had laju di negara-negara maju juga boleh dipertimbangkan supaya sejajar dengan kemajuan teknologi automatif dan keselamatan pengguna jalan raya. Sikap manusia tidak patut dibebankan secara tuntas terhadap pemandu kenderaan, sebaliknya perlu merangkumi pelbagai pihak berkepentingan, termasuk penggubal dasar, pengeluar kenderaan, kontraktor pembinaan jalan raya, pegawai dan kakitangan penguat kuasa dan penduduk di sepanjang laluan jalan raya.

Sebahagian kes nahas jalan raya berpunca daripada kenderaan yang dipandu perlahan seperti lori, jentolak, van dan kereta yang uzur. Pemandu di belakang kenderaan sedemikian terdedah kepada kegagalan memotong kenderaan di hadapan yang bergerak lambat, lalu bertembung dengan kenderaan lain dari arah yang bertentangan. Maka, harus ada garis panduan yang jelas dengan spesifikasi reka bentuk jalan raya yang selamat dan zon larangan untuk kenderaan berat, uzur dan seumpamanya yang bergerak begitu lambat seperti kura-kura.

...

...

No comments: