SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, February 15, 2013

MASALAH KECURIAN KENDERAAN DI KAWASAN PERUMAHAN (PROTECTING THE SAFETY OF MOBILE PROPERTY)

Baru sebentar tadi telah diadakan majlis bacaan Yasin di sebuah surau bagi memohon pertolongan Ilahi atas musibah kehilangan sebuah kereta Honda City yang dibeli tiga bulan lalu yang diletak di hadapan sebuah rumah teres dua tingkat. Beberapa bulan yang lalu, sebuah kereta Proton Waja di kawasan kejiranan yang sama juga dilarikan oleh penyangak. Kejadian berlaku antara pukul tiga hingga empat pagi.

Ruang meletak kereta di rumah teres lazimnya hanya mampu memuatkan dua buah kereta di dalam kawasan pagar. Sudah menjadi pemandangan biasa bahawa lebih banyak kereta diletak di luar pagar rumah dan di sepanjang laluan pesiar kaki di seberang jalan. Jika penghuni menerima kunjungan saudara atau sahabat, maka bilangan kenderaan yang diletak di luar kawasan pagar rumah akan bertambah banyak.

Kereta yang diletak di luar pagar rumah memang sangat berisiko untuk menarik perhatian niat jahat penjenayah yang sentiasa berkeliaran mengenakan mangsa sebaik sahaja beroleh peluang. Semakin canggih sistem keselamatan yang dipasang pada kenderaan, semakin licik pula taktik yang digunakan oleh penjenayah untuk menjayakan modus operandi mereka. Di manakah penjenayah jahanam itu menerima latihan teknikal sistem kenderaan berteknologi tinggi yang dijadikan sasaran?
kenderaan mewah menjadi sasaran jenayah, sumber akhbar ini

Laporan sebuah akhbar di London (baca di sini) mendapati bahawa tempoh kecurian kenderaan berlaku dalam 10 saat sahaja. Kini, tumpuan penjenayah ialah terhadap sistem kunci immobilizer, serta kod keselamatan kenderaan sama ada menggunakan pengesanan satelit atau penggera konvensional. Maka, pakar keselamatan automatif mesti mencari jalan supaya sistem keselamatan kenderaan termaju direka bentuk sehingga mampu mengecewakan penjenayah.

Di Kuala Lumpur, taktik terbaru penjenayah ialah melekatkan sekeping kertas di belakang cermin kereta. Ketika pemandu masuk dalam kereta dan hendak mengundurkan kenderaan, mereka akan keluar kereta untuk mengalihkan kertas itu yang menghalang penglihatan. Pada ketika itulah penjenayah yang bersembunyi membuat serbuan dan terus melarikan kenderaan sepantas kilat.

Sebagai langkah berhati-hati, setiap kali hendak keluar daripada kenderaan, tidak kira di tempat meletak kenderaan, atau di stesen minyak petrol, enjin perlu dimatikan serta-merta dan kunci dimasukkan ke dalam poket yang berzip. Saranan sedemikian mungkin kedengaran lucu dan leceh, tetapi mencegah lebih baik daripada mengubati. Penyamaran penjenayah semakin sukar untuk dikesan dengan mata kasar.

Berbalik kepada kes kecurian kenderaan di kawasan perumahan yang didapati semakin berleluasa dan belum nampak jalan penyelesaian yang meyakinkan. Antara kaedah pencegahan kecurian kereta ialah menubuhkan Rukun Tetangga dengan sistem giliran rondaan yang terancang. Jika penduduk menghadapi masalah kerjasama sesama sendiri atau sekatan majikan dari segi cuti tanpa rekod, maka rondaan keselamatan swasta dengan bayaran upah yang ditanggung bersama.

Pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu memasukkan peruntukan perbelanjaan bagi memasang kamera litar tertutup yang canggih di pintu keluar utama di semua kawasan perumahan bagi mengesan pergerakan kenderaan keluar masuk, terutama pada waktu kejadian dilaporkan.

...

...

No comments: