SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, December 4, 2013

BERKONGSI PENDERITAAN DENGAN MANGSA BANJIR (DEEP EMPATHY)

Macam-macam kuliah, pendapat, teori dan cakap-cakap tentang bencana banjir, tetapi keutamaan di depan mata sekarang ialah usaha membantu, memahami dan menyelami kesusahan yang ditanggung oleh mangsa banjir. Bagi mereka yang jauh dan tidak dapat turut serta ke tempat bencana, doa dan sokongan dalam bentuk yang termampu. Walaupun bilangan mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara dilaporkan menurun, namun trauma yang dialami tidak mudah luput dalam ingatan.

Kegiatan harian semasa banjir memang di luar kebiasaan. Keselesaan di rumah sendiri terpaksa ditinggalkan begitu sahaja. Peralatan dan harta benda yang tidak boleh diinsuranskan memerlukan perbelanjaan baik pulih yang tinggi kelak.

Pergerakan menjadi terhad. Mangsa banjir harus bergantung harap kepada bantuan pihak penyelamat yang perlu menguruskan sejumlah kes yang besar. Bekalan elektrik harus diputuskan apabila tapak pencawang utama ditenggelami air kerana risiko renjatan elektrik menerusi aliran air banjir.

Hubungan komunikasi juga terjejas apabila mangsa banjir sibuk dengan urusan menyelamatkan segala dokumen dan peralatan rumah yang mustahak sehingga tidak sempat mencari punca untuk mengecas bateri telefon bimbit yang semakin lemah. Fikiran juga berserabut tentang masalah yang datang bertimpa-timpa. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

akan datang

akan datang

akan datang

akan datang

akan datang

akan datang


No comments: