SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, December 11, 2013

SEKOLAH YANG MENJADI REBUTAN (KEY ATTRIBUTES FOR HIGH EXPECTATION IN EDUCATIONAL INSTITUTION)

Ibu bapa yang prihatin terhadap masa hadapan anak mereka akan memilih sekolah yang dikenal pasti sebagai berkesan dan memiliki persekitaran pembelajaran yang berdaya saing (klik di sini). Memang benar bahawa semua sekolah, khususnya sekolah bantuan penuh kerajaan dan sekolah bantuan modal menyediakan kepimpinan dan guru terlatih yang setara dari segi kelayakan akademik, ikhtisas dan pengalaman. Namun, mengapakah pencapaian sekolah tetap berbeza-beza?

Kajian keberkesanan sekolah juga mengkategorikan sekolah sebagai berkesan, merangkak dan tenggelam. Di Malaysia, penarafan sekolah dibuat berdasarkan band menerusi julat markah tertentu. Menerusi kaedah itu, ibu bapa dapat membuat pilihan untuk mendaftarkan anak masing-masing tertakluk kepada kekosongan tempat, kriteria lokasi dan sebagainya. 

Kebanyakan ibu bapa memandang berat tentang pencapaian akademik yang dicatat oleh sesebuah sekolah, disiplin murid, keselamatan sekolah dan gaya kepimpinan pengetua. Mereka juga akan mengambil peduli tentang kes salah laku murid yang pernah didengar walaupun belum tentu sahih atau sekadar cakap-cakap. Setelah beroleh gambaran yang positif tentang sekolah pilihan, ibu bapa yang prihatin tadi akan mencari jalan untuk mendapatkan tempat bagi anak mereka di sana.

Dalam laras perbualan harian biasa disebut bahawa segala 'kabel' atau talian hayat akan digunakan oleh ibu bapa bagi mencapai maksud mendaftarkan anak mereka di sekolah pilihan tadi.

seterusnya

seterusnya

seterusnya

seterusnya

seterusnya

seterusnya

1 comment:

R A E Z said...

bagaimana pula yang mempunyai master di bidang lain..yang tidak berkaitan