SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, December 14, 2013

PERANAN KOPERASI SEKOLAH (BIG VOLUME OF SMALL PURCHASING POWER)

Penindasan dan kezaliman yang dialami oleh kelompok besar atau majoriti berpunca daripada kejahilan dan perpecahan. Segelintir manusia atau kelompok minoriti mengambil kesempatan atas kelemahan yang berlaku untuk membina empayar kekuasaan dan penguasaan sumber secara berleluasa. Dalam bidang ekonomi, golongan peniaga yang tamak dan kaum pemodal yang rakus langsung tidak mempedulikan kesusahan yang dihadapi oleh pengguna.

Ringkas cerita, minoriti berjaya melaksanakan manipulasi terhadap majoriti yang tidak mempunyai akses tentang taktik jualan, serta enggan bersatu padu untuk mengajar si tamak dan si zalim tadi. Amalan kepenggunaan yang dibentuk menerusi strategi pemasaran yang licik mengakibatkan pengguna lalai untuk memberi tekanan kepada minoriti yang menindas dan menzalimi mereka. Sebaliknya, senjata beli di tangan mereka diserahkan dengan begitu mudah.

Sekolah ialah organisasi yang memupuk pembelajaran. Generasi muda diberi pendedahan kurikulum terkini berteraskan amalan nilai murni yang peka terhadap keperluan masyarakat yang saling bergantung. Citra usahawan yang budiman direka bentuk dan disampaikan kepada murid bahawa keuntungan yang diperoleh menerusi setiap urus niaga hendaklah setimpal dengan kesanggupan pengguna berpisah darpada wang ringgit mereka.

Pendidikan keusahawanan, kepenggunaan dan koperasi sekolah yang menjunjung tinggi nilai-nilai murni, etika dan akhlak terpuji ialah jawapan kepada sistem urus niaga yang pincang serta berat sebelah. Golongan peniaga yang ingin berjaya mestilah menghormati kuasa beli pengguna, atau menghadapi tindak balas yang boleh menjejaskan kedudukan mereka dalam sistem urus niaga yang baharu. Hanya peniaga yang budiman, jujur dan berpegang kepada etika yang luhur dapat bertahan.  

Salah satu gerakan kepenggunaan yang kuat, walaupun masih dibelenggu perebutan kerusi kepimpinan, ialah koperasi (Bacaan lanjut sejarah koperasi: klik di sini). 

...

...

...

...

... 

No comments: