Tuesday, May 27, 2014
PUNCA PENILAIAN PRESTASI BERAT SEBELAH (NEVER ENDING DISSATISFACTION)
Rumah sudah (siap) pahat berbunyi. Peribahasa berkenaan membawa maksud bersungut (mencela) sesuatu yang sudah selesai atau berlalu (klik di sini). Perkara itu memang biasa berlaku selepas sesuatu keputusan diambil atau sesuatu penilaian berakhir.
Ralat dalam pengukuran untuk menetapkan aras signifikan sesuatu alat penilaian bukan isu baharu. Dalam kata lain, tiada suatu penilaian pun yang bebas daripada kemungkinan berlakunya khilaf atau kesilapan dalam proses pemberian markah penilaian, termasuk dalam sesebuah organisasi ikhtisas. Maka, pihak yang diberi kuasa menilai juga hendaklah bersedia untuk dinilai berdasarkan kemungkinan pengaruh peribadi dalam pelaksanaan tugas penilaian.
Syak wasangka terhadap penilaian berlaku apabila terdapat pola kecenderungan tertentu dalam pemberian markah, seperti ukuran kecenderungan memusat dalam statistik. Misalnya, penilai memberi markah yang tinggi kepada subordinat yang memiliki persamaan dari segi jantina, kaum atau bidang pengkhususan yang sama dengan dengan dirinya. Sebagai jalan selamat, kumpulan subordinat yang lain juga diberi markah yang munasabah, serta tidak menjejaskan peluang mereka dalam kemajuan perkhidmatan.
...
...
...
...
...
...
..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment