SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, March 24, 2010

GELAGAT TINGKATAN 6 BERKAWAT (WHEN THE MICHAELIANS GO MARCHING IN)

Menjelang 1 April 2010, bagi memastikan semua murid dan pelajar SMK St Michael, Ipoh (SMI) mengambil bahagian dalam memeriahkan kejohanan sukan tahunan sekolah, semua kelas, tanpa kecuali, wajib menyertai acara perbarisan kawat kaki. Pihak juri akan menitikberatkan keseragaman pergerakan dan kreativiti formasi tertentu. Maka, pelajar yang tidak terbabit dengan acara sukan dan tugasan secara automatik menjadi anggota pasukan kawat setiap kelas.



kawat di tengah padang
(foto diambil dari jarak jauh)

Bagi tujuan itu, semua kelas perlu membuat latihan dan persediaan yang secukupnya. Pelajar tingkatan 6 tidak mahu ketinggalan. Sesuai dengan usia lebih matang menginjak 20-an, pelajar tingkatan 6 berusaha menampilkan kelainan. Maka, dalam proses berkenaan, pelbagai idea, kelakar atau serius, telah dicuba.



Maka, berlakulah pelbagai insiden yang agak melucukan. Cuaca panas akibat elnino masih membahang. Kebanyakan pasukan memilih untuk melakukan latihan di lokasi redup. Kata mereka, risiko ultra ungu dan jeragat mesti dijauhi!
Buktinya, ada pasukan yang berlatih di bawah pokok, di bawah bumbung pavilion dan di bawah naungan bayang-bayang di tengah padang. Apabila ditanya, mereka mendakwa masa masih panjang sebelum membuat penyesuaian semasa raptai di arena sebenar. Mereka perlu mendapat pelan laluan perbarisan dan taklimat  pertandingan terlebih dahulu.

Walaupun latihan kawat kaki dibuat secara terbuka, rahsia formasi disimpan kemas oleh anggota pasukan. Biar pecah di perut, jangan pecah di mulut. Kalau ada pengintip lawan sekalipun, pasukan masih mempunyai banyak pelan B untuk melakukan kejutan pada hari temasya sukan yang jatuh pada hari Khamis minggu hadapan...

No comments: