SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, March 22, 2010

KOKURIKULUM TINGKATAN 6: APABILA PENGAKAP DAN KADET BOMBA BERMUAFAKAT (COLLABORATION ON THE SIXTH FORM CO-CURRICULAR ACTIVITY)

Bersatu teguh bercerai roboh (together we united). Pepatah klasik yang bertaraf sejagat itu amat penting untuk dibudayakan dalam kalangan warga sekolah. Selain mengukuhkan ikatan perpaduan, amalan murni itu dapat menyediakan generasi muda dengan ancaman dan cabaran globalisasi yang menjadi kuda trojan negara kaya untuk menekan negara miskin dan negara perindustrian baharu (NIC) seperti Malaysia.

Antara teras aktiviti kokurikulum tingkatan enam yang dijenamakan semula ialah menggilap bakat dan potensi kepimpinan pelajar hingga betah membawa diri dalam apa-apa jua keadaan dan ujian. Pesona hedonisme dan kemewahan sama sekali mampu menggoncang perisai ilmu pengetahuan, kemahiran dan sikap dalam kalangan pelajar prauniversiti tingkatan enam. Banyak bukti bahawa strategi penggabungan organisasi korporat tempatan yang telah berjaya, misalnya institusi kewangan, perlu diterapkan dalam aktiviti kokurikulum tingkatan enam.

Baru-baru ini pasukan kadet bomba tingkatan enam  SMK St Michael, Ipoh (SMI) telah menjayakan aktiviti gajet dan ikhtiar hidup dengan bantuan pasukan pengakap. Anggota pasukan kadet bomba berasa bertuah kerana pasukan pengakap kelana (tingkatan enam) sudi membenarkan aktiviti dijalankan dalam kawasan wisma pengakap SMI. Walaupun dalam beberapa aktiviti peringkat sekolah memerlukan mereka berperanan sebagai pesaing, menyimpan rahsia tertentu dan bersungguh-sungguh untuk mengatasi antara satu dengan lain, dalam banyak keadaan, kedua-dua pasukan masih sedia berkongsi pengalaman dan pengetahuan demi kebaikan bersama.
Ketua pengakap kelana, Leong telah bermurah hati menunjuk cara penyediaan roti salai yang hanya menggunakan adunan tepung berprotein tinggi dengan sebiji telur ayam. Setelah diuli, adunan tadi ditampal secara lilitan pada buluh yang telah dipotong untuk keperluan salai. Setelah siap, buluh dan adunan disalai atas bara yang dinyalakan sedikit.
Aktiviti lain ialah menank nasi dalam buluh. Lebih kurang masak lemang. Cuma nasi dibubuh air secukupnya dan terus layarkan di atas bahang bara yang sama tanpa alas daun.
Usai aktiviti, kepingan rumput mesti diletakkan semula sebagai asal. Tanah dimasukkan semula sehingga kelihatannya seakan-akan kawasan padang itu tidak pernah diusik. Semua anggota pasukan kadet bomba dan pengakap memberikan kerjasama yang diharapkan...

No comments: