SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, March 16, 2010

HARI SUKAN SMI DIRASMI "LEGENDA" KRIKET (MICHAELIAN SPORT'S DAY AS SCHEDULED)

SMK St Michael, Ipoh (SMI) meneruskan langkah menjemput bekas Michaelian yang berjaya di pentas antarabangsa bagi merasmikan pembukaan kejohanan sukan tahunan yang dijadualkan pada 1 April ini. Walaupun sukan kriket tidak dikategorikan sebagai sukan popular dan mainstream di Malaysia, peluang untuk beraksi di peringkat antarabangsa terbuka luas buat anak-anak muda memandangkan saingan perebutan tempat tidaklah sehebat sukan popular seperti bola sepak dan badminton. Malah, saban tahun SMI masih berjaya menghantar beberapa orang pemain kriket bertanding di peringkat kebangsaan.
SMI berharap bahawa dengan menjemput bekas jagoan sukan yang pernah bergelar Michaelian, walaupun mereka sudah lanjut usia, rekod yang mereka pegang boleh menjadi inspirasi. Apatah lagi, hakikat bahawa separuh daripada markah kokurikulum akan diambil kira daripada bidang sukan. Pengumuman Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia itu mesti diberi perhatian yang serius. Zaman ulat buku per se kini boleh dianggap sebagai sejarah.

Demi berlaku adil, pihak Kementerian Pelajaran harus memikirkan cara supaya semua pelajar memiliki peluang sama rata untuk mengambil bahagian dalam sukan. Anggapan bahawa sukan akan menjadi monopoli murid yang cekap dan tangkas dari segi jasmani semata-mata perlu dikikis. Kini, banyak acara sukan turut mementingkan kekuatan minda dan ketepatan seperti acara boling padang, memanah, menembak, pentanque, dan bermacam-macam sukan tradisi. 

Bagi pelajar berkeperluan khas pula, acara paralimpik boleh dipelbagaikan. Jika ada murid sedemikian di sekolah harian biasa, mereka juga harus didaftarkan. Di SMI, konsep the lost, the last, the least memang sentiasa diambil kira...

No comments: