SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, March 9, 2010

MENJELANG KEPUTUSAN SPM: HALA TUJU PELAJAR CEMERLANG (POST-SECONDARY STUDY FOR SPM HOLDERS)

Tarikh 11 Mac 2010 (Khamis) ini dinanti dengan penuh debaran oleh hampir 400 ribu orang calon SPM 2009 yang lalu. Ibu bapa, kaum keluarga, jiran tetangga dan rakan taulan juga tidak ketinggalan terkena tempias magis hari bersejarah itu. Untuk sehari dua, pelbagai telahan dan ulasan akan memenuhi ruang media, mesyuarat di sekolah dan perbincangan tidak rasmi.
Lulusan SPM pula mula memasang impian sama ada untuk menceburi alam pekerjaan, atau untuk menyambung pengajian dalam pelbagai bidang yang difikirkan mampu menjamin masa hadapan. Lulusan terbaik akan berebut-rebut bagi mengisi slot terhad persediaan kursus kritikal seperti perubatan, pergigian, farmasi dan pemakanan. Bidang teknikal kejuruteraan, ukur bahan, perakaunan, dan ekonomi turut disambar oleh kelompok terbaik.

Hingga pertengahan 1990-an, masih besar jumlah pelajar yang ditaja menyambung pengajian di luar negara, khususnya di Amerika Syarikat, Australia, United Kingdom. Semasa penulis blog (PB) bertugas di SM Teknik Ipoh, boleh dikatakan 2/3 pelajar sesebuah kelas melayakkan diri untuk peluang belajar di luar negara. Ketika itu negara hanya ada lima buah universiti awam (UKM, UM, UPM, USM, UTM), di samping ITM dan juga lima buah politeknik.

Kini, negara sudah memiliki 20 buah universiti awam, puluhan politeknik dan kolej komuniti, serta ratusan universiti, kolej universiti dan kolej swasta. Malah, sebuah kementerian khusus yang menjaga hal-ehwal pengajian tinggi telah diwujudkan. Malaysia turut dipromosikan sebagai hub pengajian tinggi bertaraf dunia, termasuk kebenaran kepada universiti asing ternama membuka kampus cawangan di sana sini. Tajaan biasiswa JPA dan Bank Negara untuk pengajian luar negara sudah sangat terhad bilangannya.

Lulusan SPM juga boleh mengintai peluang untuk mendalami bidang pengajian separa teknikal yang ditawarkan oleh Institut Kemahiran Mara, Institut Latihan Perindustrian, Institut Latihan Pertanian, Institut Kemahiran Belia Negara dan sesenarai panjang institut lain di bawah pelbagai kementerian. Kelebihan sebahagian kursus yang ditawarkan ialah menjurus kepada penarafan MLVK ini ialah pemberian elaun bulanan dan penginapan yang ditaja sepenuhnya. Pelatih tidak akan dibebani dengan hutang sebagaimana yang berlaku di institusi pengajian tinggi yang lain.

Kursus paramedik dan kejururawatan juga boleh diikuti di kolej-kolej khusus yang diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan Lembaga Akridetasi Negara . Namun, kelebihan dari segi tajaan yuran, elaun bulanan dan jaminan pekerjaan tetap memihak kepada pelatih yang menjalani pengajian di kolej tajaan Kementerian Kesihatan Malaysia seperti Kolej Kejururawatan dan Kolej Pembantu Hospital. Sudah tentulah saingannya begitu getir dan sengit.

Lulusan SPM yang cenderung merantau ke segenap penjuru dunia bolehlah memohon masuk ke Akademi Laut Malaysia (ALAM) di Melaka. Pemohon haruslah melepasi kriteria fizikal dan kesihatan untuk layak dipertimbangkan. Di samping itu, bersedialah dengan hakikat bahawa peluang kejayaan mungkin kurang daripada 10 peratus.

Satu lagi laluan pengajian tinggi yang boleh dipilih ialah pengajian prauniversiti tingkatan enam. yang sedang dalam proses penjenamaan semula. Walaupun pelajar perlu berada di sekolah selama setahun setengah lagi, peluang menyambung pengajian ijazah pertama ialah setinggi 60 peratus. Pelajar tingkatan enam hanya perlu bersabar, tekun dan akur dengan bimbingan tenaga pengajar lantikan khusus sebagai pensyarah prauniversiti...

No comments: