SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 30, 2011

GENERASI PASCAMERDEKA PERKUKUH JATI DIRI (PATRIOTISM AMONG TEENAGERS)

Fakta sebenar sejarah kemerdekaan negara biarlah diserahkan kepada sarjana sejarah, bukan di tangan ahli politik yang berkepentingan. Pendapat perseorangan, atau sumber lisan perlu melalui proses pembersihan data supaya hanya kebenaran yang akan muncul. Begitu juga dengan karya filem dan penulisan novel tentang sejarah tidak mungkin bersifat hujah tepat yang dapat menyokong perspektif tentang sesuatu peristiwa masa silam.

Secara rasmi, negara kita mencapai kemerdekaan pada tanggal 31 Ogos 1957 atas nama Persekutuan Tanah Melayu (Malaya), dan seterusnya pada 16 September 1963 sebagai tarikh pembentukan Malaysia dengan kemasukan Sabah dan Sarawak. Singapura pula keluar daripada Malaysia pada tahun 1965. Dalam konteks negara bangsa, tarikh-tarikh yang disebutkan adalah muktamad.

Ungkapan bumi bertuah yang merujuk negara kita memang memiliki asas yang sangat kukuh. Jepun dan Korea Selatan sebagai antara kuasa ekonomi dunia sebagai contoh terpaksa rela dengan kehadiran tentera asing bagi menjaga pertahanan bumi mereka. Demikian juga dengan Afghanistan dan Iraq yang harus menerima pengaruh kuasa asing dalam kepimpinan mereka, atau dalam kata lain tidak bebas sepenuhnya.

Dari segi bahasa juga, Malaysia telah berjaya mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan rasmi, sedangkan puluhan negara bekas jajahan masih menjadikan bahasa Inggeris, bahasa Peranchis, bahasa Sepanyol dan bahasa Portugis sebagai bahasa kebangsaan dan rasmi mereka. Walaupun masih terdapat kaum elit yang mendewa-dewakan bahasa penjajah, mereka tidak dominan.

Malaysia juga menjadi contoh sebuah negara yang harmoni dengan semangat tolak ansur yang mengkagumkan di sebalik perbezaan latar belakang masyarakat yang ada. Sensitiviti semua pihak dapat diurus dengan begitu baik. Rakyat Malaysia maklum akan konsep fikiran terbuka dengan sempadan provokasi.

Perlembagaan Persekutuan dan kontrak sosial yang tersirat tetap dihormati. Islam termaktub sebagai agama persekutuan dan penyebaran agama lain secara terbuka (kepada masyarakat Islam) tidak diizinkan. Sistem perbankan dan kewangan Islam yang diperkenalkan turut diterima baik oleh institusi kewangan antarabangsa seperti Citibank, HSBC, dan Standard Chartered.

Ketibaan puluhan juta pelancong asing saban tahun menjadi petunjuk penting betapa Malaysia ialah sebuah destinasi dan persekitaran yang aman dan selamat untuk dilawati. Perbelanjaan pelancong asing telah mengangkat kedudukan sektor pelancongan dan sektor perkhidmatan sebagai sumber pendapatan negara yang penting. Konsep pelancongan pendidikan, pelancongan perubatan dan pelancongan tani dijangka terus mengukuhkan jenama Malaysia dalam peta pelancongan sedunia.

Akses pendidikan tinggi yang dijangka mencapai tahap 40 peratus dalam tempoh terdekat bakal memacu negara ke arah pencapaian ekonomi berpendapatan tinggi dan negara maju acuan Malaysia. Berdasarkan unjuran demografi, 80 peratus penduduk akan terdiri daripada umat Islam menjelang tahun 2050. Masyarakat bukan Islam tidak perlu gusar justeru makin dekat masyarakat Islam dengan agama, makin sejahtera masyarakat dan persekitaran yang ada...

No comments: