SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, August 28, 2011

TARAWIH TERAKHIR RAMADAN 1432 (GRADUATES OF RAMADAN SCHOOL)

Hari Raya Puasa di Malaysia tahun ini dijangka jatuh pada hari Selasa, 30 Ogos ini. Pengumuman rasmi akan dilakukan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu. Hanya sekali dalam era Almarhum Sultan Idris Shah, negeri Perak menyambut Eidul Fitri sehari lebih awal daripada peringkat persekutuan.

Solat sunat tarawih dimulakan pada malam sebelum hari pertama puasa, dan berakhir dua malam sebelum hari raya. Pada tahun ini, solat tarawih terakhir sudah pun sempurna sebentar tadi. Hanya setelah 11 bulan, barulah peluang mengerjakan solat sunat tarawih akan muncul kembali bagi mereka yang panjang umur dan murah rezeki.

Kebanyakan masjid dan surau memilih solat tarawih sebanyak 8 rakaat, berbanding 20 rakaat penuh hingga era 1990-an. Umat Islam tidak perlu berbalah tentang bilangan rakaat solat tarawih, justeru hal demikian bertentangan dengan ikatan persaudaraan seagama (ukhuwwah) yang berstatus wajib dijaga. Kesanggupan datang berjemaah tarawaih sudah dianggap permulaan yang baik supaya konsep memakmurkan masjid dapat dijayakan.

Penulis blog (PB) berpeluang melakukan solat sunat tarawih yang dipimpin oleh seorang ulama muda Yaman, 27 yang berkhidmat di Masjidil Haram, Makkah al-Mukarramah. Bacaan ayat selepas al-Fatihah ialah surah bukan lazim, tetapi tidaklah panjang sangat. 8 rakaat tidak begitu terasa, apatah lagi bacaan lidah Arab sejati dan lagu bacaan berdasarkan maksud ayat al-Qur'an yang dialunkan.

Semasa solat witir, imam berkenaan membaca surah at-Takhathur, al-Kafirun dan al-Ikhlas sesudah al-Fatihah. Hanya satu qul dalam solat sunat witir satu rakaat. Namun, doa qunut dibacakan dengan panjang lebar, sekitar 10 minit.

Usai solat, para jemaah mengambil kesempatan bersalaman dan berdakapan ala-Arab dengan imam muda Yaman itu. Kanak-kanak juga mengambil peluang berdamping dengan ulama berkenaan. Beliau sudi menunaikan permintaan sesi foto bersebelahan mimbar.

Berlalunya Ramadan al-Mubarak juga bererti berlalulah juga amalan sunat solat tarawih yang akan dirindui oleh umat Islam. Betapa umat Islam begitu berharap bahawa mereka akan diberi kesempatan oleh Allah agar dapat bertemu dengan Ramadan 1433 hijriyyah. Insya-Allah, panjang umur murah rezeki...

SELAMAT HARI RAYA PUASA

MAAF ZAHIR DAN BATIN

No comments: