SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, August 13, 2011

UTAMAKAN YANG HIDUP (ENJOY THE FESTIVE DAY)

Bulan puasa sudah masuk separuh kedua. Sekolah taqwa yang dilalui seharusnya sudah sedikit sebanyak membawa transformasi dalam diri insan yang memiliki kesungguhan beramal. Permulaan puasa ialah rahmat, pertengahannya keampunan dan pengakhirannya bebas daripada api neraka.

Separuh kedua bulan puasa benar-benar menguji tahap istiqamah umat Islam, kerana azam untuk melaksanakan amal berlipat kali ganda berhadapan dengan persiapan hari raya. Kepadatan ruang solat masjid dan surau pada 10 hari pertama puasa juga diuji dengan hebatnya. Perancangan sebulan berhari raya dalam kalangan masyarakat kita mengakibatkan keutamaan puasa tidak lagi dominan.

Tidak menjadi kesalahan untuk membuat persiapan hari raya asalkan tidak menjejaskan tumpuan terhadap ibadah puasa dan amalan yang menjurus kepada peningkatan taqwa. Kejayaan menyempurnakan genap sebulan berpuasa dirayakan pada 1 Syawal, hari yang diharamkan berpuasa. Umat Islam dituntut bergembira pada hari mulia sebagai tanda syukur atas kejayaan menjalani ibadah puasa, serta melepasi ujian hawa nafsu semata-mata bagi menuju keredaan Ilahi.

Hari raya ialah hari gembira. Hari raya dipenuhi dengan lafaz takbir, tasbih dan tahmid bagi memuji keagungan Ilahi. Amalan saling menziarahi dilakukan bagi mengukuhkan ikatan kekeluargaan, kejiranan, persahabatan dan perasaan muhibah. Tiada niat untuk bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk dengan aneka juadah dan hiasan rumah, melainkan bagi mengalu-alukan tetamu yang sudi berkunjung.

Sebagai hari gembira, bab-bab yang boleh mengakibatkan hal sebaliknya, iaitu perasaan hiba, pilu, sedih dan seumpamanya hendaklah disimpan dahulu. Amalan ziarah pusara misalnya hendaklah dikemudiankan setelah amalan ziarah orang hidup dilakukan sepanjang hari raya. Misalnya, ziarah pusara secepat-cepatnya dilakukan pada sebelah petang atau pada hari raya kedua.

lokasi Thaqifah Bani Sa'idah berhampiran hotel Fairoz Anwar di Madinah,
tanpa sebarang label atau keterangan sejarah.

Saranan di atas dinyatakan oleh Datuk Sheikh Mohd Noor Mansur al-Hafiz, bekas Pengarah Jabatan Hal-Ehwal Islam Perak dalam slot tazkirah Ramadan Perak.fm petang tadi. Berdasarkan dalil hadith dan sirah baginda, jelas bahawa begitulah tuntutan Islam yang sebenar. Peristiwa pelantikan khalifah Islam pertama di  Thaqifah Bani Sa'idah menjadi satu lagi bukti keutamaan terhadap urusan orang hidup... Wallahu a'lam.

No comments: