SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, August 29, 2011

HARI RAYA DI SANA SINI (GRATEFUL BY REASON)

Sambutan Eidul Fitri pada 1 Syawal pasti dilimpahi rasa gembira dan syukur setelah lulus sekolah Ramadan dengan anugerah kecemerlangan taqwa. Latihan sebulan berpuasa akan teruji dalam tempoh 11 bulan berikutnya sebelum Ramadan 1433 Hijriyyah muncul lagi, andai panjang umur murah rezeki, Insya-Allah. Adakah fikrah, sahsiah dan tarbiyyah Ramadan yang dilalui akan menjelmakan insan yang mendambakan kesuluruhan hidupnya bagi mencapai darjat taqwa itu?

Secara individu, hasrat untuk mencapai tahap setinggi taqwa bakal berhadapan dengan dugaan besar. Maka, proses berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran (surah al-Asr) dapat dikukuhkan menerusi organisasi atau jemaah. Amalan solat berjemaah ialah asas tuntutan kepada masyarakat Islam bagi mengukuhkan tali persaudaraan dan urusan kemasyarakatan yang lain.

Bermula selepas Maghrib malam raya, lafaz takbir, tasbih dan tahmid kedengaran di sana sini hinggalah sebelum solat sunat hari raya didirikan pada pagi hari raya pertama. Takbir raya itu sepatutnya dilafazkan dengan penuh semangat yang berkobar-kobar, tetapi di Malaysia agak melankolik dan syahdu. Tidak hairanlah hari raya disambut dengan linangan air mata kepiluan tentang desa dan mereka yang telah pergi.

Hari raya ialah hari bersuka ria, bukan hari untuk mempamerkan wajah duka dan mencuka. Maka, umat digalakkan mengenakan persalinan pakaian terbaik dan terbaharu yang dimiliki sambil tidak putus-putus melafazkan rasa syukur ke Hadrat Ilahi. Golongan kurang beruntung juga berpeluang untuk menzahirkan rasa gembira dan syukur justeru agihan zakat fitrah yang diterima.

Dalam suasana gembira dan syukur, kita juga harus memanjatkan doa agar nasib umat di serata pelosok dunia akan terbela hendaknya. Perjuangan membebaskan Masjidil Aqsa dan Palestin, iaitu bumi para nabi, serta nasib umat di Afghanistan, Iraq, wilayah-wilayah autonomi di China dan Russia, selatan Filipina, selatan Thai, serta kelompok minoriti Muslim di negara-negara tertentu pasti diberi perhatian. Demikian juga kemunculan pemerintahan baru di rantau Arab, yang dibayangi pengaruh tentera Barat dan ejen-ejen Uncle Sam yang lebih menjurus kepada kepentingan sumber petroleum dan sekularisme.

Marilah kita melafazkan rasa gembira dan syukur atas nikmat yang dikecapi sempena hari raya yang mulia dan penuh berkat. Nikmat iman dan taqwa yang bakal menjadi suluh kehidupan selagi hayat dikandung badan. Sesungguhnya Eidul Fitri ialah hari kemenangan...

No comments: