SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, August 15, 2011

SEMBANG BAHASA DENGAN BUDAK SMK SULTAN YUSUF (MUCH IN LITTLE JUST NICE)

Batu Gajah, Selasa: 16.8.11 / 16 Ramadan 1432

Cogan kata, slogan atau tag line yang terdapat pada lencana SMK Sultan Yusuf, Batu Gajah (SYS) begitu menarik untuk direnungkan. "Banyak dalam sedikit" membawa konotasi pegangan orang budiman dan pintar. Golongan budiman dan pintar hanya perlu berkata-kata sedikit, tetapi sarat makna. 
Dalam istilah ekonomi, much in little pula sejajar dengan konsep kecekapan, iaitu dengan sumber terhad, hasil yang diperoleh begitu banyak. Pengeluar beroperasi pada kos minimum, tetapi hasil yang optimum. Pengguna pula membayar sesuatu barang dan perkhidmatan pada harga minimum, tetapi memperoleh kepuasan maksimum.

Orang-orang budiman dan pintar tidak gemar bercakap banyak, tetapi berfikir lebih banyak. Mereka tahu persis detik untuk melafazkan sesuatu perkara pada tempat yang betul dan kepada orang yang betul. Mereka tidak bercakap hanya semata-mata kerana suka-suka hendak bercakap.

Demikian juga halnya dengan menyempurnakan sesuatu tugasan. Terlebih dahulu aras tugasan mesti dikenal pasti terlebih dahulu supaya sumber jawapan dapat dimuktamadkan. Kemudian baharulah ditentukan kata tugas dalam ayat soalan bagi menentukan batasan dan liputan jawapan.

Aras soalan umpama destinasi yang hendak dituju dalam sesuatu perjalanan, manakala kata tugas ialah penggunaan segala sumber yang tepat supaya akhirnya dapat tiba ke destinasi yang telah dikenal pasti tadi. Kejayaan mentakrifkan tugasan bernilai sepauh tugasan telah selesai. Tanpa proses itu, nescaya berlakulah pembaziran jawapan dan mungkin sekali terus terpesong.

SYS ialah sebuah sekolah premier yang menjadi sandaran pencapaian cemerlang Jabatan Pelajaran Perak (JPN). Baru semalam Pengarah Pelajaran Perak berkunjung secara khusus ke SYS dalam majlis berbuka puasa penghuni asrama. Datuk Mohd Rauhi nyata sangat berpuas hati dengan persekitaran pembelajaran di SYS.

Walaupun SYS memiliki guru-guru bahasa yang berpengalaman luas dan disegani, pihak sekolah masih menjemput guru-guru bahasa sekolah lain supaya berlaku perkongsian pengalaman pembelajaran daripada latar belakang sekolah yang berlainan. Penulis blog (PB) sebagai pemudah cara bengkel kepada lebih daripada 150 orang pelajar tingkatan 5 SYS memberi tumpuan kepada keakuran jawapan. Slogan SYS sentiasa diulang-ulang supaya mesej yang disampaikan menjadi pedoman yang bererti...

No comments: