SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, August 11, 2013

CERITA BARCELONA DAN CHONG WEI MUSIM RAYA (THE ROAD TO GLORY)

Sukan dan ideologi mungkin perkara yang dilihat sebagai berasingan, tetapi hakikatnya tidak dapat terpisah sepenuhnya. Kejadian berdarah di perkampungan Sukan Olimpik Munich 1972 dan pemulauan Sukan Olimpik Moscow 1980 menunjukkan pertalian berkenaan. Rejim haram Tel Aviv hanya diterima oleh Persatuan Bola Sepak Eropah, walaupun pernah menyertai Sukan Asia di Tehran, Iran (1976) termasuk berkongsi padang dalam perlawanan menentang Malaysia.

Dua kelab bola sepak handalan Liga Sepanyol, Real Madrid dan Barcelona digambarkan sebagai menyerlahkan ideologi yang sangat bertentangan dalam isu pergolakan Asia Barat. Real Madrid, terutama penyerang sensasi Christiano Ronaldo dikatakan sangat cenderung memberi sokongan terbuka kepada perjuangan rakyat Palestin. Barcelona pula baru-baru ini mengunjungi wilayah Palestin yang diduduki oleh rejim haram Tel Aviv, di samping Lionel Messi mengunjungi Tembok Ratapan Yahudi di Baitul Maqdis dan berdoa seperti ritual Yahudi ortodoks.

Rakyat Malaysia pada umumnya masih bersikap terbuka dalam soal pertembungan ideologi, termasuk dalam isu kaum Yahudi. Pendirian  berkenaan selari dengan penerimaan masyarakat Islam Timur Tengah seperti Iran dan Mesir yang tidak mengganggu rakyat mereka yang beragama Yahudi yang meliputi nisbah lima peratus keseluruhan penduduk. Namun, kaum Yahudi terlarang daripada memasuki Hijjaz, atau Semenanjung Tanah Arab.

Kunjungan skuad Barcelona FC (The Catalans) ke negara kita tidak mencetuskan sebarang kontroversi. Peminat bola sepak tempatan hanya teruja untuk melihat kelibat pemain terbaik dunia, Lionel Messi, penjaring gol tunggal perlawanan Piala Dunia 2010, Inestia dan bintang lain yang bernilai RM ratusan juta beraksi melayan Harimau Malaya. Barangkali kerana harga tiket yang mahal, serta musim raya, hanya 40,000 orang penonton dianggarkan membanjiri Stadium Shah Alam menyaksikan perlawanan.

Jutaan peminat bola sepak yang lain hanya bersantai di hadapan skrin televisyen. Mereka membayar tiket secara tidak langsung menerusi caj hak penyiaran siaran langsung kepada Astro dan TV3. Nyata sekali bahawa pasukan kebangsaan hanya mampu mempamerkan taktik pasif atau bertahan kerana menerima asakan bertali arus Barca yang mengawal 76 peratus perlawanan.

Selain rembatan gol Amri Yahyah dan percubaan sipi Mat Yo, bola lebih banyak berlegar di kawasan Malaysia. Misi Harimau Malaya ialah menyekat Barca daripada berpesta gol sebagaimana yang dilakukan terhadap Thailand (7-1) dan Santos (8-0). Maka, Barca mendapat latihan untuk menghadapi permainan pasif pihak lawan yang tidak ditemui dalam Liga Eropah yang mengamalkan corak permainan terbuka.

Kekalahan agak tipis 1-3 kepada skuad ternama dunia itu bukanlah menandakan mutu permainan Harimau Malaya sudah meningkat dengan mendadak. Corak permainan pasif tidak memberi banyak pengalaman kepada keseluruhan skuad untuk menyaingi pasukan lain walaupun dalam rantau Asia Tenggara, termasuk Singapura. Namun, sekalung tahniah tetap diberikan untuk Harimau Malaya yang sesekali mampu juga mencemaskan kubu Barca yang kebal itu menerusi beberapa siri serangan balas.

Beralih kepada kisah Datuk Lee Chong Wei yang sekali lagi kempunan merangkul kejuaraan badminton dunia setelah disekat oleh musuh tradisi beliau, Lin Dan dari China. Pada penghujung perlawanan set penentuan, Chong Wei mengalami kekejangan otot hingga terpaksa memberi kemenangan percuma ketika Lin Dan hanya memerlukan mata yang terakhir. Lin Dan yang masuk kejohanan atas tiket wild card tuan rumah hanya berada pada kedudukan 206 dunia berbanding Chong Wei (nombor satu dunia) setelah setahun tidak menyertai pertandingan antarabangsa.

Era Chong Wei dan Lin Dan sudah tiba di penghujung kerana kedua-dua pemain sudah mencecah usia 30-an dan sudah berumah tangga (rekod memihak kepada Lin Dan 22 kemenangan daripada 31 pertemuan dengan Chong Wei). Taufik Hidayat yang tidak konsisten dalam pencapaian beliau telah pun menggantung raket dalam usia 32 tahun. China kalah dalam semua kategori pertandingan, kecuali perseorangan lelaki menerusi Lin Dan, manakala Indonesia mempamerkan kebangkitan semula menerusi gandingan beregu lelaki mereka, Ahsan dan Setiawan.

Bola sepak dan badminton akan terus menikmati status sebagai sukan popular tempatan walaupun acara sukan yang lain cuba menonjolkan diri. Jika sukan kriket dan ragbi menjadi kegilaan di negara maju, kedua-dua jenis sukan berkenaan hanya bertaraf rekreasi di Malaysia. Hanya sukan hoki yang bertaraf rekreasi di benua Eropah berjaya juga mencuri tumpuan kerana skuad negara pernah mampu berada dalam carta 10 pasukan terbaik dunia ...

No comments: