SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, August 3, 2013

HAD LAJU MUSIM PERAYAAN (POLICY MAKING IN MALAYSIA)

Pelbagai perspektif tentang punca nahas jalan raya telah dilontarkan. Pendapat yang popular mengatakan bahawa sikap pemandu yang tidak berhemah dan melulu mengundang padah. Pihak berkuasa melancarkan Ops Sikap bagi mendidik pemandu supaya menghargai nyawa diri sendiri dan juga nyawa pengguna jalan raya yang lain.

Pihak lain pula berpendapat kebanyakan kes kemalangan berlaku disebabkan kenderaan dipandu dengan laju sehingga hilang kawalan. Maka, sempena musim perayaan kali ini, semua jalan raya persekutuan ditetapkan had laju maksimum 80 kilometer satu jam berbanding dengan 90 kilometer sejam pada hari-hari biasa.  Lalu, terdengar pula pandangan sinis bahawa pada ketika semua harga barang mengalami kenaikan, akhirnya berlaku juga satu penurunan, iaitu had laju itulah.

Sumber polis memaklumkan bahawa 90 peratus anggota polis bertugas seperti biasa pada hari raya kali ini. Demikian juga penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan yang ditempatkan di lokasi panas kemalangan. Sistem kamera mengesan kelajuan, termasuk AES turut diaktifkan secara optimum.

Pendapat lain mengatakan bahawa 80 peratus punca nahas kenderaan ialah keadaan tayar yang jarang-jarang diambil perhatian oleh tuan punya kenderaan. Kebanyakan kereta yang terbabas serta hilang kawalan berpunca daripada tayar pecah atau pancit. Tayar ialah sentuhan terakhir (the last contact patch) antara kenderaan dengan permukaan jalan raya.

Dari satu segi yang lain, kenderaan berat turut dipersalahkan sebagai punca nahas. Kebanyakan kenderaan berat dipandu perlahan dan bergerak seperti semut apabila mendaki laluan berbukit. Akibatnya, kenderaan yang mengekori di belakang membuat percubaan memotong, tetapi banyak juga yang gagal, lalu memasuki laluan yang bertentangan atau lorong laju di lebuh raya.

Maka, kenderaan berat disekat daripada memasuki jalan-jalan utama, lebuh raya dan pusat bandar, kecuali jika membawa muatan mustahak seperti bahan api dan barang keperluan harian. Nampaknya masalah kenderaan berat tidak mungkin selesai begitu sahaja selagi laluan khas disediakan sebagaimana negara maju seperti di Amerika Syarikat dan Jerman. Sistem lebuh raya tiga lorong sepatutnya sudah direka bentuk sejak mula dibina (Plus mulai dibuka pada tahun 1993).

Kenderaan uzur juga didapati masih menjalar di jalan raya tempatan. Dasar pelupusan atau hapus kira kenderaan berusia lanjut hanya mampu dilaksanakan setelah struktur cukai kenderaan baharu mengalami liberalisasi sepenuhnya supaya pengguna mampu memiliki kereta baharu dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun. Pemilik kenderaan lama pula diberikan rebat dan subsidi apabila bersetuju melakukan pelupusan kenderaan masing-masing.

Industri kereta terpakai dijenamakan semula sebagai pusat jualan kereta klasik yang hanya boleh dibenarkan bergerak di jalan raya setelah akur terhadap piawaian spesifikasi kenderaan yang disahkan oleh pusat pemeriksaan kenderaan berkomputer (Puspakom). Kereta-kereta klasik pula hanya boleh dipandu dengan menggunakan laluan tertentu. Maka, masalah kenderaan yang dipandu terlalu perlahan atau secara konvoi dapat diurus dengan baik.

Dasar Automatif Negara yang masih dalam proses penambahbaikan perlu mengambil kira bukan sahaja tentang had laju, tetapi juga sistem jalan raya yang mesra pengguna dan mutu pembinaan jalan yang diawasi dengan ketat. Kebanyakan kenderaan baharu didatangkan dengan pakej teknologi yang mementingkan ciri keselamatan dan mesra alam. Kini, faktor persekitaran jalan raya perlu mendapat perhatian utama pihak berkuasa reka bentuk kejuruteraan jalan raya.

Akhir sekali, sebelum sesuatu dasar tentang peraturan pemanduan semasa musim perayaan ditetapkan, pakar runding bebas (yang tidak ada konflik kepentingan) patut diupah untuk melaksanakan penyelidikan skala besar tentang segala keperluan yang dinyatakan oleh pelbagai pihak. Dasar dan tindakan yang diputuskan menerusi disiplin ilmu pengetahuan seperti itu dapat mengurangkan proses cuba jaya yang menelan kos yang tinggi selama ini. Pengguna jalan raya sebagai pembayar cukai berhak menikmati segala kemudahan yang paling canggih dan selamat, serta dilayan dengan adil ...

No comments: