SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 6, 2013

BUDAK MERAJUK CAMPAK BAJU DI PASAR (COMPENSATED THE DULLNESS)

Antara saat yang paling membosankan budak-budak ialah terpaksa mengikut ibu bapa dalam urusan di pejabat, di pasar atau bertandang ke rumah orang lain. Bantahan yang lemah hanya dapat dipamerkan dengan muka toya, enggan melangkah keluar daripada kenderaan atau cuba menggunakan brek kaki ketika diheret oleh ibu bapa. Namun, dengan tubuh kecil tidak sampai 20 kilogram, si budak itu dengan mudah diangkat oleh ibu bapa, kadang-kadang dengan sedikit habuan berupa cubitan isyarat.

Sebagai proses tawar-menawar, kanak-kanak dijanjikan dengan imbuhan kecil seperti gula-gula atau mainan. Ibu bapa yang peka mungkin mengambil kesempatan yang ada untuk proses pembelajaran si cilik. Ibu  bapa boleh berlagak sebagai murid, manakala si anak sebagai guru.

Banyak kawasan dan kemudahan awam kini menyediakan peralatan rekreasi untuk kanak-kanak supaya mereka tidak terus tertekan. Kanak-kanak kecil harus ditemani oleh abang atau kakak yang tahu tentang keperluan keselamatan. Tambahan pula, penjenayah sentiasa berkeliaran di mana-mana untuk mencari mangsa.

Ibu bapa perlu menunaikan janji dengan anak. Maka, sebelum berjanji, ibu bapa harus berpegang kepada prinsip kewajaran pampasan. Maksudnya, anak-anak akan berasa gembira dan tidak pula bagaikan teraniaya.

Dalam satu kejadian di sebuah pasar basah di pantai timur pagi tadi, seorang budak dalam lingkungan umur 6 tahun bertindak melemparkan bungkusan plastik berisi pakaian ke tengah-tengah laluan yang sibuk. Dia tidak peduli akan arahan ibunya supaya mengutip kembali bungkusan yang hampir terburai itu. Penulis blog (PB) harus menjadi orang budiman ketika itu.

Banyak andaian boleh dibuat tentang tindakan spontan kanak-kanak berkenaan. Namun, dia jelas tidak berpuas hati dengan ibunya. Mujur juga dia tidak bertindak lebih nekad dengan mencampakkan bungkusan tadi ke dalam longkang besar yang berhampiran!

Ibu bapa juga sebenarnya tidak punya pilihan melainkan mengheret anak ikut bersama, justeru jika ditinggalkan di rumah, risiko yang lain pula sukar dijangka. Hendak ditinggalkan dalam kenderaan juga boleh mengundang bahaya seperti renjatan bahang panas jika enjin dimatikan, atau anak tersalah tarik brek tangan hingga menyebabkan kenderaan menggelonsor menghentam 'jiran' berhampiran. Maka, hendak tidak hendak ibu bapa mesti mencari jalan yang terbaik supaya anak-anak yang diheret bersama tidak berasa kecewa.

...

...

...

No comments: