Monday, August 19, 2013
MOTIVASI BELAJAR: BEZA PELAJAR CEMERLANG DENGAN BANYAK 'AKAL' (TRIAL AND ERROR IN THE LEARNING PROCESS)
Assalamu alaikum dan salam sejahtera
Pelajar yang dimuliakan,
Setiap kali markah pentaksiran, ujian atau peperiksaan diumumkan, maka pelajar telah terpisah dalam pelbagai kategori pencapaian. Pelajar berpencapaian cemerlang menjadi sebutan dan dicemburui. Pelajar berpencapaian sederhana dan lemah diberi peringatan dan teguran.
Pelajar yang tidak berpuas hati selalu menganggap bahawa pelajar cemerlang hanya bernasib baik kerana semua soalan ramalan mereka keluar dalam peperiksaan. Tambahan pula, kini pencapaian akademik bukanlah segala-galanya. Di luar sana, sejumlah besar siswazah berpencapaian cemerlang masih berstatus penganggur.
Pelajar berpencapaian cemerlang juga dilabel sebagai ulat buku, mat skema dan terpisah dari dunia nyata. Mereka banyak bergantung kepada hafalan fakta dan daya ingatan semata-mata. Gerakan meminggirkan pelajar cemerlang kini turut mendapat sokongan ahli-ahli psikologi dan gerakan yang mendakwa berfikiran kreatif dan tahap tinggi.
Pelajar yang dikasihi,
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment