SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, August 9, 2013

KISAH GELANDANGAN BERTARAF JUTAWAN (THE LIMIT OF PERCEPTION)

Di Indonesia, peminta sedekah jalanan dipanggil sebagai pengamen. Ada sebuah lagu dari seberang yang mengisahkan seorang pengamen cilik akhirnya hidup senang-lenang dengan harta kekayaan yang melimpah ruah (baca kisah Tegar Septian, 12, di sini dan tonton persembahannya di sini). Sebahagian pengamen pula bekerja atau dipaksa mendapatkan wang untuk sindiket jenayah yang tertentu.

Selain itu, terdapat golongan tua sebatang kara yang hidup merempat di jalanan akibat dibuang oleh keluarga, atau memang sudah tidak mempunyai keluarga yang dekat untuk menjaga mereka. Golongan itu sanggup menyelongkar sisa makanan yang dibuang dalam tong sampah dan tidur beralaskan kotak di kaki-kali lima kedai. Tidak tahulah pula jika ada antara kutu rayau sebenarnya pengintip atau ejen risikan yang memantau keadaan persekitaran untuk tujuan khusus!

Sifat pemurah rakyat Malaysia merupakan daya tarikan kepada warga asing yang datang dengan izin lawatan sosial, tetapi mengambil jalan mudah untuk menjadi kaya dengan menyamar sebagai peminta sedekah jalanan atau kutu rayau. Modus operandi mereka mungkin dilakukan secara bersendirian atau di bawah pengaruh sindiket jenayah. Operasi membanteras kegiatan kutu rayau sering dilakukan oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan bantuan pihak polis dan Rela. 

Kini, fenomena mengutip derma oleh kanak-kanak yang mendakwa dari sekolah tahfiz atau anak yatim menanti di tempat tumpuan orang ramai seperti bank, pasar malam dan pasar tani. Penulis blog (PB) pernah berbual dengan pemandu yang mengangkut kanak-kanak itu dengan kenderaan Econovan yang selesa, dan tugas pemandu itu ialah memerhatikan keselamatan kanak-kanak berkenaan. Namun, masyarakat menjadi keliru antara amalan mulia bersedekah dengan rasa rimas kerana asyik bertembung dengan pemungut derma.

Persatuan Orang Kurang Upaya, terutama yang bermasalah penglihatan, kesal dengan golongan senasib mereka yang enggan berdikari, sebaliknya mengambil jalan mudah menadah tangan menagih belas simpati orang ramai. Jumlah kutipan memang agak lumayan, tetapi masalah sosial seperti itu tidak wajar berpanjangan. Sebuah negara sivil (madani) perlu mengambil langkah menerapkan prinsip berdikari dan saling membantu (taawun) dalam bentuk yang lebih beradab dan betul.

Golongan kelainan upaya (OKU) yang berdaftar layak mendapat bantuan bulanan minimum RM300 dan diberi latihan tertentu supaya boleh muncul sebagai anggota masyarakat yang menyumbang terhadap kegiatan ekonomi, serta produktif. Mereka juga layak menikmati kemudahan rawatan dan perlindungan insurans atau takaful. Pengecualian hanya dikhususkan untuk OKU yang mengalami penyakit kronik yang memerlukan pengawasan profesional.
si gelandangan kaya?
(gambar hiasan)
Terdapat cerita yang tersebar secara lisan tentang kisah seorang gelandangan di Kuala Lumpur yang berpakaian compang-camping, serta tidak terurus. Konon cerita, pada akhirnya si gelandangan berkenaan meninggal dunia di jalanan. setelah disiasat, rupa-rupanya dia memiliki sebidang tanah di kawasan segi tiga tiga emas yang bernilai puluhan juta ringgit. Kekayaan itu kemudian diserahkan kepada pihak Amanah Raya justeru keluarga si gelandangan tidak dapat dikesan.

Sama ada kisah gelandangan di atas boleh dipercayai atau sebaliknya, kenalah semak dengan pihak Amanah Raya. Jika hanya kisah tipu atau penglipur lara, anggaplah sahaja mewakili kes terpencil golongan kutu rayau yang tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya memiliki harta. Hanya akibat eksploitasi dan manipulasi, serta kejahilan diri, akses terhadap harta itu gagal dilakukan.

Andai kata, kutu rayau ialah papa kedana yang tulen, mereka masih mempunyai harta yang paling berharga, iaitu modal insan. Tugas itu terpikul di pundak agensi yang berkaitan, terutama Jabatan Kebajikan Masyarakat. Selepas operasi pembersihan kutu rayau dilakukan, mereka disalurkan mengikut kategori, sama ada perlu dibantu, atau didakwa di mahkamah.

Sesungguhnya setiap insan yang mukallaf tidak harus menjadi beban kepada orang lain (kallan alannas), sebaliknya berusaha atau dibantu untuk berusaha meneruskan kehidupan sebagai anggota masyarakat yang berguna. Fenomena kutu rayau dan pemungut derma jalanan tidak wajar dibiarkan berkembang tanpa kawalan dan tindakan yang bersifat penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang. Input kesedaran dan ilmu pengetahuan ialah jalan terbaik yang dapat menggantikan kepincangan sosial yang berlaku dengan mengembalikan peranan institusi hibah, baitul mal dan yang seumpamanya ... 

No comments: