SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, August 17, 2013

SYAWAL DI MESIR IMBASAN SIRAH NABI (LEARNING FROM HISTORY)

Umat Islam di Malaysia masih dalam kemeriahan suasana hari raya puasa. Di sana sini terdapat majlis rumah terbuka yang bersifat eksklusif dengan jemputan dan masa yang tertentu. Selain itu, kesempatan musim cuti dan keramaian ini turut menjadi pilihan melangsungkan majlis perkahwinan dan menyambut menantu.

Memang benar bahawa hari raya Eidul-fitri ialah hari kemenangan bagi golongan yang berjaya menyempurnakan ibadah puasa dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Umat Islam digalakkan memakai baju baharu pada hari raya. Malah, asnaf yang layak menerima zakat fitrah juga berpeluang berbuat demikian sebagai tanda syukur atas kurniaan Ilahi yang melimpah ruah, terutama nikmat iman dan Islam yang kekal utuh walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran dan kekurangan.

Namun, tanggal Syawal 1434 Hijriyyah kali ini mencatat sejarah yang tersendiri apabila pergolakan kepimpinan di Mesir memasuki fasa pertumpahan darah. Penjenayah yang bernama al-Sisi, menteri pertahanan lantikan Presiden Mursi yang digulingkan, memang licik dalam menyembunyikan niat sebenar pendukung fahaman sekular tegar ketika berdamping dengan Mursi, kini telah menampakkan warna sebenar. Dia bukan sahaja membunuh ribuan penunjuk perasaan anti-rampasan kuasa, malah cuba menghapuskan bukti kekejaman tentera dengan membakar jenazah korban hingga ke dalam kawasan masjid.

Selain Mesir, taktik yang sama cuba dilakukan oleh golongan sekular di Turki dan Tunisia, tetapi setakat ini kerajaan di kedua-dua buah negara berkenaan masih mampu bertahan dan belum ada tanda campur tangan pihak tentera. Negara Maghribi yang juga dikuasai oleh kerajaan yang cenderung kepada gerakan Ikhwan masih belum digugat. Wajah demokrasi yang dibanggakan oleh Barat bertukar menjadi democrazy apabila majoriti pengundi memilih untuk menolak fahaman sekular, utilitarian dan hedonisme.

Merujuk sirah, terdapat tiga peperangan yang berlaku dalam bulan Syawal, iaitu perang Badar, perang Khandak dan perang Hunain. Perang Badar menyaksikan betapa tentera Islam yang berada di ambang kemenangan akhirnya bertukar duka apabila banyak yang gugur syahid akibat kecuaian dalam mematuhi arahan kepimpinan, termasuk sebahagian anggota pasukan pemanah yang meninggalkan kedudukan bertahan mereka. Perang saraf musuh bahawa Nabi Salallallahu alaihi wasallam telah wafat juga telah melemahkan segelintir tentera Badar di medan Uhud.

Perang Khandak pula dianggap unik kerana berlaku taktik peperangan yang baharu, iaitu tentera musyrikin Quraisy gagal melepasi parit yang dibina di zon pertempuran walaupun menggunakan kuda yang terbaik. Cadangan menggali parit yang dilontarkan oleh Salman al-Farisi dipersetujui oleh baginda Junjungan Sallallahu alaihi wasallam. Tentera musuh terusir dengan serangan ribut yang dihantar oleh-Nya.

Perang Hunain juga memberi pengajaran yang sangat berharga apabila tentera Islam mula berasa hebat dengan bilangan yang banyak, iaitu 12,000 orang. Pergantungan kepada Allah Subhanahu Wataala secara mutlak mulai longgar sehingga mereka hampir kecundang. Namun, Allah tetap memberi kemenangan kepada tentera Islam, justeru masih terdapat banyak lagi tentera yang soleh dan bertaqwa.

Perjuangan dan pengorbanan rakyat Mesir yang berhadapan dengan kekejaman tentera al-Sisi yang menjadi boneka dan tali barut sekular belum dapat dipastikan kesudahannya. Umat Islam yang peka dan prihatin hendaklah memanjatkan doa agar mereka mendapat kekuatan dan pertolongan Ilahi agar rejim tentera tidak berleluasa menafikan hak, maruah dan nyawa rakyat jelata. Sesungguhnya Syawal kali ini membuktikan sekali lagi betapa klon tentera ahzab masih tidak senang duduk, lalu berusaha habis-habisan untuk melemahkan risalah dakwah dan perjuangan yang luhur ...

No comments: