SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, January 20, 2010

KELAB PENULISAN DAN PENERBITAN ST MICHAEL DITUBUHKAN (THE NEW EDITORIAL TEAM AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)

Ipoh, Rabu: 20 Januari 2010 / 4 Safar 1431

Bidang penulisan dan penerbitan memerlukan komitmen dan ketepatan masa. Begitulah permintaan Joanna Ooi, Presiden Kelab Penulisan dan Penerbitan yang baharu ditubuhkan. Keanggotaan kelab hanya dibuka kepada jawatankuasa sidang redaksi majalah The Michaelian 2009.  Hanya 19 orang pelajar terpilih setelah diperakui menerusi proses saringan yang ketat.

Perjumpaan pertama diadakan hari ini mulai pukul 3.45 petang hingga 5.00 petang. Turut hadir ialah penulis blog (PB) selaku penasihat kelab. Aktiviti bertumpu terhadap pemilihan aktiviti kelab yang dicadangkan secara spontan.

Projek utama kelab ialah menerbitkan buletin dalam tempoh tiga bulan sekali. Terbitan sulung buletin dijangka menemui khalayak pembaca warga SMI pada awal bulan Mac kelak. Pengalaman semasa menganggotai sidang redaksi The Michaelian akan dimanfaatkan sepenuhnya.

Format dan kandungan buletin direka bentuk berdasarkan cita rasa warga SMI. Satu tinjauan ringkas bakal dijalankan untuk tujuan berkenaan. Biarlah buletin sulung nanti mendapat sambutan dan maklum balas yang baik.


Anggota kelab juga mencadangkan aktiviti lawatan ke Pulau Pinang. Memandangkan isu keselamatan murid dan pelajar sekolah semakin hangat, rombongan sedemikian tentunya bakal melalui tapisan yang sukar. Perancangan awal dan pelan kecemasan (pilihan destinasi lain) mesti diberi keutamaan.

Bagi memantapkan kebolehan mengarang dan seni fotografi, beberapa kursus ringkas sedang dirancangkan. PB selaku penasihat sedia berkongsi pengalaman sebagai penulis buku dan rencana akhbar perdana. Selain itu, seorang guru SMI yang menjadi wartawan sambilan The Sun, Cikgu Peter Khiew telah memberi persetujuan lisan untuk membentangkan tajuk etika dan perundangan dalam penulisan berita.

Cadangan asal penubuhan kelab dilontarkan oleh Tuan Haji Mohamad Sidik bin Haji Zakaria, Guru Kanan Bahasa SMI. Beliau akan membantu pengetua memantau dan memberi bantuan kepada kelab apabila perlu. Penubuhan kelab ini membolehkan anggota sidang redaksi majalah The Michaelian mendapat pengiktirafan sebagai pelajar aktif kokurikulum.

Majoriti anggota kelab ialah pelajar perempuan. Sentuhan penulisan dominasi feminin itu bagaimanapun diharap tidak menenggelamkan terus citra maskulin. Keseimbangan dalam pemberitaan dan liputan merupakan prinsip ekuiti yang perlu dijunjung sampai bila-bila.

No comments: