SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, January 27, 2010

PENDIDIKAN DEMOKRASI DI ST MICHAEL (OPEN VOTING FOR MICHAELIAN'S SPORT HOUSE LEADERS)

Isnin, 25 Januari 2010 / 9 Safar 1431

Pemilihan pemimpin murid dan pelajar sekolah dibuat menerusi pelbagai cara. Ada yang perlu mendapat pencalonan, melepasi tapisan pencapaian, dan sahsiah. Ada juga yang dipilih secara terus oleh pelajar dengan kaedah klasik - undian angkat tangan.


Kaedah angkat tangan digunakan semasa memilih pemimpin rumah sukan. Ketua guru rumah sukan akan mengendalikan proses pemilihan dan bertindak seumpama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Calon hanya memerlukan seorang pencadang dan seorang penyokong untuk layak masuk bertanding. Tiada sebarang borang perlu diisi dan tiada sesen wang pun perlu dikeluarkan.


Walaupun undian spontan tanpa kesempatan meneliti manifesto calon, asas utama undian ialah kepercayaan. Murid mengundi pemimpin yang dilihat berpotensi, sekurang-kurangnya dari segi penampilan lahiriah. Faktor populariti tidak boleh diketepikan.


Terdapat 4 buah rumah sukan, iaitu Augustus, La Salle, Patrick dan U Paul. Tiap-tiap rumah sukan dianggotai secara puratanya 500 orang murid. Sesi petang akan mempunyai wakil dalam saf kepimpinan yang dinamai ahli jawatankuasa rumah.


Tugas utama kapten rumah sukan ialah menggembleng kehadiran seberapa ramai anggota rumah untuk merebut mata dalam acara larian Michaelian, pesta permainan dan sukan tara. Rumah sukan boleh meraih jumlah mata teringgi jika banyak anggota rumah melepasi masa, jarak atau ketinggian yang ditetapkan bagi sesuatu acara. Acara prasukan akhir ini tidak mensyaratkan peserta mesti memperoleh tempat pertama hingga ketiga untuk mengumpul mata.

Kapten rumah akan mencadangkan peserta untuk bertanding di peringkat akhir setiap acara. Pada peringkat ini, baharulah mata hanya dipungut jika mengungguli tiga tempat teratas. Jika berjaya memecahkan rekod kejohanan, mata bonus akan diberi.

Selain acara balapan dan permainan, kedudukan rumah turut ditentukan oleh faktor kreativiti. Misalnya, hiasan rumah sukan, formasi perbarisan lintas hormat dan disiplin. Acara tarik tali biasanya akan menjadi kemuncak saingan andainya pungutan mata tidak jauh berbeza.

Seseorang kapten yang bijak dan cekap pasti memiliki kualiti interpersonal seperti komunikasi, membuat keputusan dan pengurusan sumber. Walaupun tidak pernah mendapat pendedahan formal dalam domain yang disebutkan, pada asasnya seseorang pemimpin termasuk kapten rumah sukan dan ahli jawatankuasanya yang dipilih melalui undian popular menandakan mereka mempunyai pengaruh. Keupayaan mempengaruhi orang lain ialah kriteria utama untuk muncul sebagai pemimpin yang berwibawa...

No comments: