SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, January 25, 2010

PEJABAT PENGURUSAN TINGKATAN 6 SMI MULA BEROPERASI (PREUNIVERSITY MANAGEMENT OFFICE AT ST MICHAEL)

Dalam usaha menjamin sistem pengurusan yang cekap dan teratur, SMK St Michael, Ipoh (SMI) telah memperuntukkan sebuah pejabat pengurusan khusus untuk tingkatan 6. Bilik yang terletak di aras empat itu dilengkapi dengan kemudahan yang dapat memenuhi keperluan pensyarah prauniversiti (gelaran untuk guru akademik tingkatan 6) dan pelajar. PIBG telah bermurah hati menyumbang sebahagian kos pembiayaan ubah suai pejabat dan peralatan.

Pejabat Prauniversiti SMI ini menempatkan pengurusan kanan tingkatan enam. Penolong Kanan Tingkatan Enam yang pertama ialah Puan Tan Cheng Choo. Beliau dibantu oleh empat orang guru kokurikulum yang diketuai oleh Puan Fairoz.

Selain itu, 4 orang guru DG 52 dan moderator (penyelia) tingkatan 6 rendah dan 6 atas juga ditempatkan di pejabat ini. Dengan itu, segala data dapat dikumpul dan diselaraskan dengan cepat. Kedudukan bilik kelas 6 Atas yang bersebelahan juga memudahkan urusan hal-ehwal pelajar seperti pencapaian, kebajikan dan perundingan.

Sepertimana bilik guru di aras bumi, pejabat prauniversiti SMI turut memiliki 'kafe siber'nya sendiri. Sebanyak lima buah unit komputer yang dirangkaikan dengan sistem jaringan dalam sekolah (LAN) dan akses internet memudahkan kerja memasukkan data dalam talian. Guru juga boleh membawa komputer riba atau netbook masing-masing, justeru capaian jalur lebar tidak menjadi masalah.

Memandangkan pejabat prauniversiti sayup di atas, untuk selalu ke kantin tentu memakan masa. Maka, satu sudut kopi disediakan. Bagi menjaga kesihatan, minum banyak air masak akan membantu mengekalkan awet muda.

Sekiranya minda menunjukkan tanda-tanda akan tepu, pandang sahaja ke luar jendela, atau ambil angin di balkoni pejabat. Kehijauan landskap aras bumi dan reka bentuk kompleks SMI boleh menjadi terapi yang mujarab. Bangunan Perpustakaan Tun Abdul Razak di seberang sana menjadi rakan hab ilmu bagi SMI. 

Pejabat yang mula diduduki sejak awal 2010 ini masih dalam proses naik taraf dan belum dirasmikan pembukaannya. Seribu langkah bermula dengan satu langkah. Semoga pengurusan tingkatan 6 SMI dapat membantu ke arah kecemerlangan pembelajaran dan pengajian prauniversiti yang dijenamakan semula sejak kohort 6 Rendah tahun 2009 lalu...

No comments: