Penulis blog (PB) pernah mengetuai Unit Bimbingan dan Kaunseling selama empat tahun semasa bertugas di Sekolah Menengah Teknik Persiaran Brash, Ipoh. Antara slogan asas kaunseling ialah "penerimaan tanpa syarat, anda diterima seadanya" (you are welcome as you are). Maka, murid (klien) yang datang menerima khidmat kaunseling dibantu bagi melakukan penerokaan kendiri terhadap perkara yang dibawa semasa sesi individu atau kelompok.
Terdapat ibu bapa yang merungut justeru mereka terpaksa "bersaing" dengan rakan-rakan sebaya anak mereka dari segi kecenderungan dan membuat keputusan. Rahsianya terletak kepada penerimaan tanpa syarat oleh rakan sebaya tadi. Maka, Unit Kaunseling mengenal pasti pemimpin pendapat (opinion leaders) dalam kalangan murid remaja supaya dapat dilatih sebagai rakan sebaya yang berkesan dan berwawasan.
Program Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) perlu diberi galakan dan pengiktirafan. Di sekolah teknik, terdapat program rakan sebaya yang diberi nama "Embun Hidayah". Modul PRS melayan citra remaja dengan aktiviti yang mereka gemari. Slot latihan dalam kumpulan dan pergerakan fizikal lebih ditonjolkan berbanding dengan ceramah dan syarahan yang hanya mengakibatkan murid remaja kejang kaki, semut-semut dan terperangkap dalam zon menolak (rejection area).
Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri masih ada harapan. Namun, kalau telinga kiri pun tidak masuk, jadilah penganjur syok sendiri! Pendekatan pedagogi (bagi kanak-kanak) dan andragogi (dewasa) yang meminggirkan elemen somatik selalunya akan berakhir dengan permusuhan senyap antara penganjur dengan peserta.
Berbalik kepada SMI. Murid tingkatan empat yang masih berbulan madu dengan kejayaan PMR juga harus melalui orientasi. Taklimat akademik, disiplin, kaunseling, pengagihan buku teks, biasiswa dan kebajikan disampaikan secara berterusan. PB turut menyampaikan taklimat mata pelajaran Ekonomi Asas.
Kata-kata guru bagaikan mutiara yang berharga. PB pernah menerima cenderamata Hari Guru yang dicoretkan kalimah "keuntungan yang diharapkan daripada pendidikan bukanlah kekayaan dan kekuasaan, tetapi keampunan dan keredhaan-Nya". Demikian harapan dan rayuan murid terhadap kaum guru.
Sebagai penutup, mari renungkan maksim yang berbunyi "pencapaian murid ialah bayangan kebolehan guru". Pencapaian murid yang paling penting ialah akal budi dan sifat budiman mereka. Walaupun dari segi fizikalnya, murid mungkin lebih tegap dan tinggi menggalah, tetapi kebijaksanaan, kematangan dan pengalaman guru ialah kelebihan yang terhimpun dalam suatu jangka masa yang begitu panjang...
No comments:
Post a Comment