SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, January 5, 2010

PELANCARAN TEMA ST MICHAEL 2010 (THE LAUNCHING OF "KNOW YOURSELF & BE YOURSELF")

Ipoh, Rabu: 6 Januari 2010 / 20 Muharam 1431

Setelah dua hari berturut-turut diselubungi cuaca muram pada sebelah pagi, akhirnya perhimpunan rasmi sulung SMK St Michael, Ipoh (SMI) buat tahun 2010 berjaya diadakan. Murid telah berkumpul seawal pukul 7.15 pagi. Sebagaimana biasa, perhimpunan dimulai dengan nyanyian lagu "Negaraku", lagu negeri Perak dan bacaan doa.

Tumpuan perhimpunan ialah pelancaran tema SMI yang baharu. Pengetua terlebih dahulu mengingatkan Michaelian supaya berusaha dengan lebih keras dan dengan lebih bijak justeru pencapaian tahun lalu menunjukkan sebenarnya masih banyak ruang untuk penambahbaikan. Pada tahun ini, pihak sekolah akan lebih bertegas dalam hal-hal yang berkaitan dengan disiplin dan sahsiah murid. Pembelajaran yang terbaik hanya dapat berlaku dalam persekitaran disiplin dan sahsiah murid yang juga terbaik.

Tema SMI 2010 yang dipilih ialah "Know Youself & Be Yourself", iaitu "kenali diri anda dan jadilah diri anda". Bunyinya mudah dan ringkas, namun untuk menzahirkannya dalam bentuk tingkah laku dan pembawaan diri memerlukan iltizam dan piawaian yang jelas. Proses untuk mengenali diri sendiri bukan semudah yang disangkakan.

Siapakah yang boleh mendakwa dirinya pernah melihat telinga sendiri? Pengecualian mungkin diberi kepada suku kaum yang menindik telinga untuk dipakaikan subang yang berat-berat sehingga telinga menjadi panjang dan boleh menutup lubang hidung! Pernahkah anda ditegur, contohnya: "apalah engkau ini, berjalan kelam-kabut!" Melihat melalui cermin atau tayangan video bukanlah diri anda yang asli.

Penganjur model jauhari (Joe-Harry?) mengibaratkan pengetahuan manusia tentang dirinya sendiri umpama bahagian atas bongkah ais yang terapung di lautan luas (tip of the iceberg. PB pernah menulis tentangnya dalam posting terdahulu). Maknanya, sekitar lima peratus sahaja yang kelihatan.

Jika model berkenaan benar, bagaimanakah baki 95 peratus misteri diri sendiri dapat dirungkaikan? Model jauhari boleh diringkaskan dalam gambar rajah berikut:

    Tingkap                 DS                 OL            status
--------------------------------------------------------------------
          1                       /                   /            terbuka

          2                       /                   X             rahsia

          3                      X                    /             tertutup

          4                      X                   X              gelap
---------------------------------------------------------------------

Petunjuk:   DS = diri sendiri
                 OL = orang lain
                  /    =  tahu
                  X  =  tidak tahu

Contoh tingkap terbuka ialah bilangan jari. DS dan OL sama-sama tahu. Tingkap rahsia misalnya anda menggunakan tempurung lutut besi atau kebolehan luar biasa tertentu. Tingkap tertutup contohnya saiz telinga sendiri. Tingkap gelap ialah perkara-perkara yang belum berlaku seperti peristiwa akan datang dan tarikh ajal datang menjemput!

Walaupun mendapat bantuan pakar tersohor, bahagian tingkap gelap tidak mungkin dapat dibuka. Hanya Tuhan yang Maha Mengetahui. Bahkan, usaha membuka tingkap tertutup juga mungkin menemui jalan buntu.

Kebarangkalian seseorang doktor am (general practitioner, GP) dapat mendiagnosis sesuatu penyakit yang unik hanyalah sekitar tiga peratus. Ketepatan diagnosis doktor pakar pula ialah 33 peratus. Proses rawatan pula seperti proses hukuman mahkamah. GP ibarat hakim mahkamah majistret dan sesyen. Seseorang pesakit yang disahkan bermasalah jantung kemudiannya mungkin hanya mengalami lebihan asid di dalam perut setelah melalui ujian stres, ECG  dan pelbagai peringkat saringan doktor pakar (mahkamah tinggi, rayuan, persekutuan, pengampunan diraja).

Pelajar cemerlang PMR 2009 (semua A)

Kesempurnaan ialah darjah tertinggi yang hendak dicapai. Dalam koteks SMI, warga sekolah perlu meletakkan sasaran yang tersurat (seperti akronim SMART = specific, measurable, attainable, reliable, timely). Proses mengenal diri sendiri perlu dilaksanakan sepanjang masa.

Setiap detik manusia mengalami perubahan dari segi jasmani, emosi, rohani  dan intelektual. Maka, seseorang murid harus bijak bagi mengenal pasti sumber yang dapat membantu dalam proses mengenal diri sendiri. Dekatilah orang-orang yang boleh dipercayai dan berwibawa sebagai sandaran...


No comments: