SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, January 19, 2010

PENJAGAAN KESIHATAN MURID SEKOLAH (HEALTHY MICHAELIANS)

Ipoh, Rabu: 20 Januari 2010 / 4 Safar 1431

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Menutup pintu kerosakan. Kesihatan ialah mahkota yang hanya dapat dilihat oleh si sakit. Demikian antara kaedah, falsafah dan ingatan tentang pentingnya manusia menjaga kesihatan diri dan persekitaran.

Murid sekolah di Malaysia amat bertuah justeru pihak berkuasa kesihatan sentiasa membuat pemantauan terhadap kesihatan mereka dan memastikan bahawa persekitaran sekolah bebas daripada ancaman penyakit bahaya. Dari sekolah rendah hingga menengah, murid memiliki jadual pemeriksaan, rawatan dan suntikan tertentu supaya masalah seperti batuk kering, polio, untut, rubella, kancing gigi dan demam kuning hanya menjadi catatan sejarah kesihatan rakyat kita. Namun, kemasukan tenaga kerja asing dan pelancong memungkinkan penularan wabak penyakit bawaan manusia dan unggas hingga memerlukan tatacara pencegahan yang baharu.

Murid SMK St Michael, Ipoh (SMI) juga tiada pengecualian. Selain rutin pemeriksaan gigi, murid SMI menjalani ujian penglihatan dan menerima suntikan pencegahan kancing gigi. Tugas pemeriksaan dan suntikan dilaksanakan oleh Poliklinik Kesihatan Greentown.

Macam-macam gelagat ditunjukkan oleh murid 3A8. Yang belum menerima suntikan kelihatan sedikit gusar. Yang sudah disuntik menyatakan semuanya beres, malah mampu tersenyum.

Mengikut teori optometri, individu berusia 35 tahun ke atas akan mula menghadapi masalah penglihatan. Skala bacaan 6/6 sukar dikekalkan. Namun, kanak-kanak mungkin didapati rabun lebih awal akibat faktor genetik, persekitaran dan gaya hidup.

Gangguan kesihatan fizikal dan mental boleh menjejaskan proses pembelajaran. Murid yang bermasalah kesihatan sukar memberi tumpuan terhadap aktiviti bilik darjah. Keadaan fizikal mereka yang kurang bermaya juga boleh mempengaruhi mood keseluruhan kelas.

Gejala atau simptom sesuatu penyakit boleh dikesan menerusi prosedur diagnosis awalan. Petugas kesihatan yang berpengalaman mungkin boleh membuat cadangan pemeriksaan lanjut terhadap murid yang didapati menunjukkan tanda-tanda berisiko kesihatan. Murid mesti diyakinkan bahawa rawatan seawal yang boleh memberikan harapan supaya mereka pulih dengan segera.

No comments: