macam ni pun boleh diselitkan unsur pembelajaran?
Daniel: Dengar saya deklemasikan rangkap pertama.
Berapakah sebenarnya harga remaja
yang bersih
dari gelodak kecewa
bagai kehijauan daun
di pinggir perjalanan in?
Mengapa Rahman Shaari perlu bertanya?
Zarul : Sajak tergolong dalam genre karya sastera yang lebih longgar sifatnya. Tiada
keterikatan rima akhir a-a seperti syair, atau rima akhir ab-ab seperti pantun.
Dalam pertanyaan sudah ada bibit-bibit jawapannya. Soalan dan jawapan dirangkum
bersekali menerusi bait-bait indah dan puitis.
Daniel: Tidak begitu fahamlah, tuan profesor.
Zarul: Rahman Shaari perlu bertanya untuk mengajak kita membuka jendela minda. Macam
persediaan uji kaji makmal. Kita mesti membina hipotesis terlebih dahulu. Hipotesis
yang bertaraf kebenaran sementara perlulah diuji. Pertanyaan Rahman Shaari lebih
kurang satu hipotesis.
Daniel: Sekarang saya deklemasikan rangkap kedua.
Dengan apakah akan kaupenuhi
piala remajamu
adakah cuka kesangsian
dari cinta murah
atau madu ajaran
dari ilmu susah?
Tesis lagi...
Zarul : Sabar encik abang. Rangkap kedua mencabar keikhlasan kita. Beranikah dan
sudikah remaja mengaku bahawa pilihan, cita rasa dan wira sanjungan mereka
sering menjebak mereka ke dalam kancah kesangsian dan syak wasangka?
Daniel: "Cinta murah" itu sama dengan cinta monyetkah? Apa masalahnya, bukankah
angau sikit-sikit tu fasa normal setiap remaja?
Zarul : Saya agak penyajak ingin menyampaikan mesej bahawa cinta murah itu ialah
pergaulan bebas tanpa batasan mahram antara remaja lelaki dan remaja perempuan.
Pengaruh hedonisme hanya berkembang dalam masyarakat yang bertuankan
hawa nafsu. Cinta murah dipalit dosa dan noda, hilang maruah diri, dan hilang harga
remaja. Macam judul sajak.
Daniel: "Madu ajaran dari ilmu susah" tuh apa? Setahu saya madu ialah sejenis hidangan
berkhasiat zaman berzaman. Madu juga ertinya dua hingga empat orang isteri
berkongsi seorang suami.
Zarul : Kelakarlah konon. Proses belajar menimba ilmu bukankah susah? Kalau tidak,
semua orang boleh jadi profesor macam Rahman Shaari. Namun, ilmu ialah pelita
atau suluh kehidupan. Dengan ilmu, kehidupan remaja lebih berharga. Remaja tidak
mudah diperdaya, dipikat dan ditipu dengan mulut manis nan berbisa.
Daniel: Barulah jelas. Tapi bahasa Zarul tinggi sangat. Berat rasanya beban minda ini.
Baik kita minum dahulu.
Zarul : Kita sama sahaja. Kita menjunjung harga remaja. Marilah minum...
4 comments:
Cara yang menarik untuk mempelajari sajak tersebut .
Terima kasih atas maklum balas dan perhatian.
Masih dalam proses tambah sana tambah sini. Jika ada cara lain, apa kata dikongsikan?
cikgu....ada kesalahan ejaan bab-bab tetapi di eja ab-ab
terima kasih zarul
ab-ab merujuk kepada persamaan rima akhir baris pembayang dengan baris maksud pantun (1=3 dan 2=4)
jika syair / gurindam aa-aa
(setiap rangkap rima hujungnya sama
semua sekali)
Post a Comment