SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Loading...

Friday, January 29, 2010

PEMAHAMAN KOMSAS: SAJAK "HARGA REMAJA" (EXPLORING HIDDEN THOUGHT)

Dua orang murid 4S5 sedang berbual-bual tentang sajak "Harga Remaja" karya pemuisi tersohor negara, Rahman Shaari, profesor pengajian media Universiti Malaya. Sajak itu diterbitkan dalam antologi Langit di Tangan, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, 15 tahun yang lalu. Sajak ini diberi penghormatan menjadi judul antologi komponen sastera (komsas) tingkatan 4 mulai tahun ini.

Daniel:  Zarul dah bacakah sajak "Harga Remaja"?

Zarul   :  Sudah. Rasanya tidaklah susah sangat macam sajak-sajak kabur.

Daniel:  Saya pun sudah. Apa kata kita bincang-bincang sikit perkara yang boleh dipelajari?

Zarul   :  Boleh juga. Nanti mudah apabila perbincangan di bilik darjah dibuat.

Daniel:  Baiklah. Setelah membaca sajak "Harga Remaja" buat kali pertama, apa perasaan 
              Zarul?

Zarul   :  Biar saya berterus terang sahaja. Bacaan kali pertama rasanya tiada apa-apa kesan. 
              Umpama  orang  awam  melihat  sampah.    Mereka  nampak  sisi  busuk  dan  hodoh 
              semata-mata.  Berlainan dengan orang berniaga.  Mereka nampak sampah itu wang, 
              wang, wang! Sebab itu saya baca beberapa kali supaya berfikiran seperti usahawan, 
              bukan orang awam.

Daniel:  Begitu? Jadi, bagaimana perasaan Zarul setelah selesai beberapa kali bacaan?

Zarul   :  Sebelum memberi jawapan, saya ingin bertanya dahulu. Mengapa Daniel berminat
               sangat tentang hal-hal perasaan? Sudah berputik perasaan kepada seseorangkah?

Daniel:  Tidaklah sampai ke tahap itu. Bukankah guru bahasa kita mengatakan bahawa 
               pembelajaran komsas dapat membimbing murid menzahirkan perluahan perasaan 
               secara beradab dan teratur?

Zarul  :   Ewah, ewah. Skema juga engkau, ya?

Daniel:  Apa ni? Engkau belum menjawab soalan saya tadi. Bukankah sembang santai
              macam ni pun boleh diselitkan unsur pembelajaran?        

Zarul  :  Baiklah tuan pendeta. Sebenarnya perasaan saya becampur-campur antara gembira
              dan tercabar. Gembira kerana sajak "Harga Remaja" membawa saya berfikir tentang 
              kehebatan zaman remaja yang sedang kita kecapi. Zaman remaja yang hanya sekali
              dan hanya sebentar. Jika kita mensia-siakan zaman remaja, kita tidak mungkin dapat
              kembali. Kita bakal meniti usia seterusnya dengan penuh sesalan.

Daniel:  Dengar saya deklemasikan rangkap pertama.

               Berapakah sebenarnya harga remaja
               yang bersih
               dari gelodak kecewa 
               bagai kehijauan daun
               di pinggir perjalanan in?


               Mengapa Rahman Shaari perlu bertanya?


Zarul   :   Sajak tergolong dalam genre karya sastera yang lebih longgar sifatnya. Tiada
                keterikatan rima akhir a-a seperti syair, atau rima akhir ab-ab seperti pantun.
                Dalam pertanyaan sudah ada bibit-bibit jawapannya. Soalan dan jawapan dirangkum
                bersekali menerusi bait-bait indah dan puitis.

Daniel:    Tidak begitu fahamlah, tuan profesor.

Zarul:       Rahman Shaari perlu bertanya untuk mengajak kita membuka jendela minda. Macam
                persediaan uji kaji makmal. Kita mesti membina hipotesis terlebih dahulu.  Hipotesis
                yang bertaraf kebenaran sementara perlulah diuji. Pertanyaan Rahman Shaari lebih
                kurang satu hipotesis.

Daniel:   Sekarang saya deklemasikan rangkap kedua.

                Dengan apakah akan kaupenuhi
                 piala remajamu
                 adakah cuka kesangsian
                 dari cinta murah
                 atau madu ajaran
                 dari ilmu susah?

                 Tesis lagi...

Zarul   :     Sabar encik abang. Rangkap kedua mencabar keikhlasan kita. Beranikah dan
                  sudikah remaja mengaku bahawa pilihan, cita rasa dan wira sanjungan mereka
                  sering menjebak mereka ke dalam kancah kesangsian dan syak wasangka?

Daniel:     "Cinta murah" itu sama dengan cinta monyetkah? Apa masalahnya, bukankah 
                 angau sikit-sikit tu fasa normal setiap remaja?

Zarul   :    Saya agak penyajak ingin menyampaikan mesej bahawa cinta murah itu ialah
                 pergaulan bebas tanpa batasan mahram antara remaja lelaki dan remaja perempuan.
                 Pengaruh hedonisme hanya berkembang dalam masyarakat yang bertuankan
                 hawa nafsu. Cinta murah dipalit dosa dan noda, hilang maruah diri, dan hilang harga
                 remaja. Macam judul sajak.

Daniel:    "Madu ajaran dari ilmu susah" tuh apa? Setahu saya madu ialah sejenis hidangan
                 berkhasiat zaman berzaman. Madu juga ertinya dua hingga empat orang isteri
                 berkongsi seorang suami.

Zarul  :      Kelakarlah konon. Proses belajar menimba ilmu bukankah susah? Kalau tidak,
                 semua orang boleh jadi profesor macam Rahman Shaari. Namun, ilmu ialah pelita
                 atau suluh kehidupan. Dengan ilmu, kehidupan remaja lebih berharga. Remaja tidak
                 mudah diperdaya, dipikat dan ditipu dengan mulut manis nan berbisa.

Daniel:    Barulah jelas. Tapi bahasa Zarul tinggi sangat. Berat rasanya beban minda ini.
                 Baik kita minum dahulu.

Zarul  :     Kita sama sahaja. Kita menjunjung harga remaja. Marilah minum...

4 comments:

Anonymous said...

Cara yang menarik untuk mempelajari sajak tersebut .

Anonymous said...

Terima kasih atas maklum balas dan perhatian.

Masih dalam proses tambah sana tambah sini. Jika ada cara lain, apa kata dikongsikan?

zarul said...

cikgu....ada kesalahan ejaan bab-bab tetapi di eja ab-ab

CIKGU AZHAR RODZI said...

terima kasih zarul

ab-ab merujuk kepada persamaan rima akhir baris pembayang dengan baris maksud pantun (1=3 dan 2=4)

jika syair / gurindam aa-aa
(setiap rangkap rima hujungnya sama
semua sekali)