SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Loading...

Saturday, June 26, 2010

CONTOH PERSEMBAHAN UJIAN LISAN MODEL INDIVIDU (PRESENTATION FOR ORAL TEST FORM 4)

Assalamu alaikum dan selamat sejahtera

Yang dihormati, Encik......., guru Bahasa Melayu 4S5, dan rakan-rakan yang dikasihi.

Pada pagi ini, saya akan membentangkan analisis bab 5 novel Azfa Hanani yang diberi subjudul "Sebagai Murid Baharu". Saya akan cuba mengetengahkan empat peristiwa penting dalam bab berkenaan. Seterusnya, saya akan menjelaskan elemen komsas dari segi perwatakan, latar masyarakat, nilai, persoalan dan pengajaran. 

Peristiwa pertama ialah pelawaan Tengku Ellina dan Adriani untuk menolong Azfa Hanani dalam menguasai bahasa Inggeris. Hanani nyata sukar mencelah dalam pembelajaran bahasa Inggeris kendalian Cikgu Razman. Hanani berterus terang tentang kelemahannya itu.

Berdasarkan peristiwa yang disebutkan, saya dapat memadankannya dengan beberapa elemen komsas, iaitu:

1   Perwatakan Azfa Hanani ialah jujur.

2   Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang jujur / masyarakat murid sekolah.

3   Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah kejujuran.

4   Persoalan yang timbul ialah kejujuran dalam persahabatan.

5   Pengajarannya ialah kita seharusnya berlaku jujur dalam persahabatan.


Peristiwa kedua ialah Azfa Hanani tidak menjabat salam yang dihulurkan oleh Ekran, pengerusi persatuan pelajar tingkatan 5. Sebaliknya Hanani memohon maaf. Ekran segera mengerti dan terus beredar.

1    Perwatakan Azfa Hanani ialah tegas diri.

2    Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang tegas / masyarakat yang berpegang pada prinsip.

3    Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah ketegasan.

4    Persoalan yang timbul ialah ketegasan dalam mempertahankan prinsip.

5    Pengajarannya ialah kita seharusnya tegas dalam mempertahankan sesuatu prinsip.


Peristiwa ketiga ialah provokasi / riak permusuhan yang cuba ditimbulkan oleh Laili semasa amali fizik. Laili sengaja melabel Hanani sebagai berlagak kerana berbeza semasa kelas bahasa Inggeris, kali ini Hanani dapat menjawab soalan Cikgu Sani dengan yakin dan tepat. Hanani mengetap bibir walaupun dimaklumkan oleh Ellina bahawa Laili memang tidak sebulu dengan arwah Tengku Murni.

1   Perwatakan Azfa Hanani ialah mudah terasa.

2   Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang mudah terasa / sensitif.

3   Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah kesabaran (tidak bertindak balas melulu).

4   Persoalan yang timbul ialah kesabaran dalam menghadapi provokasi / permusuhan.

5   Pengajarannya ialah kita seharusnya sabar dalam menghadapi provokasi / permusuhan.


Peristiwa keempat ialah apabila Azfa Hanani terkejut apabila Tengku Ellina memberitahu bahawa Laili masih sangsi akan kematian Tengku Murni. Hingga kini beg duit yang mengandungi kad pengenalan dan kad ATM Tengku Murni belum ditemui. Abang Mazran dan Kak Finaz tidak pernah menceritakan hal itu kepadanya.

1   Perwatakan Azfa Hanani ialah sentiasa bersangka baik / mudah percaya.

2   Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang bersangka baik.

3   Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah sangka baik / ketulusan.

4   Persoalan yang timbul ialah bersangka baik terhadap orang lain.

5   Pengajarannya ialah kita seharusnya bersangka baik terhadap orang lain.


Sebagai maklumat tambahan, latar tempat bagi keseluruhan bab lima ini ialah di sekitar kawasan sekolah, iaitu di kelas bahasa Inggeris, di makmal fizik, dan bilik persatuan tingkatan 5. Latar masa keseluruhannya pada waktu persekolahan sesi pagi. Antara elemen saspens yang menarik perhatian saya untuk membaca novel Azfa Hanani seterusnya ialah tentang permusuhan yang dicetuskan oleh Laili dan geng budak glamur.

Sekianlah sahaja pembentangan bab 5, Sebagai Murid Baharu, novel Azfa Hanani. Terima kasih atas kesabaran dan perhatian cikgu dan rakan sekalian. Saya bersedia menjawab sebarang kemusykilan jika ada.

Terima kasih. Wassalam. 

***************************************************************************************************************
Contoh soalan:


Saudara belum memberikan sinopsis bab 5. Boleh saudara jawab soalan saya?


Jawapan:

Terima kasih kerana sudi bertanya. Sebenarnya tumpuan tugasan saya ialah tentang peristiwa dan analisis elemen komsas. Tetapi untuk tidak menghampakan saudara yang bertanya, saya sebutkan sinopsis bab "Sebagai Murid Baharu".

Sebaik sahaja Azfa Hanani masuk ke kelas 5 Sains 1, dia disapa oleh Tengku Ellina, dua pupu kepada arwah Tengku Murni. Seperti yang dicakapkan oleh Abang Mazran, Tengku Ellina memang boleh diharap untuk membantu Hanani menyesuaikan diri di sekolah baharu. Hanani menghadapi masalah dalam kelas bahasa Inggeris, tetapi begitu berkeyakinan di makmal fizik. Hanani juga menjadi sasaran permusuhan Laili yang tidak pernah senang dengan arwah Tengku Murni sejak lama lagi. Saya harap saudara yang bertanya telah berpuas hati. Sekali lagi terima kasih.

1 comment:

Shahrul Najihah said...

Boleh tak anda bagi saya contoh lisan Cerpen tajuk Budi Semangkuk Daging ?
Dan Saya juga inginkan sinopsis yg paling ringkas dan mudah diingati :D