SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 21, 2010

LESTARI PEMBANGUNAN (THE NEW HOPE FOR DEVELOPMENT)

Setiap perkara yang sama akan dilihat secara berbeza olah orang yang berlainan, bergantung kepada latar belakang, situasi dan tahap berfikir seseorang. Orang biasa-biasa melihat sampah sarap sebagai masalah, iaitu kotor dan mencemarkan. Tetapi seorang usahawan melihatnya sebagai peluang untuk membida kontrak bernilai jutaan ringgit untuk projek pembersihan sungai, misalnya.

Begitu juga dengan konsep pembangunan. Jika ditanya pakar sekalipun, mereka tetap memberi jawapan yang berbeza kerana dipengaruhi latar belakang kesarjanaan masing-masing. Dari segi ekonomi positif, pembangunan ialah proses meningkatkan pendapatan per kapita sesuatu masyarakat secara berterusan dalam jangka panjang.

Pendapatan per kapita diukur dengan cara membahagikan pendapatan negara dengan jumlah penduduk. Maknanya, ia dihitung secara purata. Hakikat kelemahannya tidak dapat memberi gambaran tentang perkongsian kek kemakmuran negara (agihan pendapatan yang adil dalam kalangan rakyat), boleh ditampung dengan mengukur pekali Gini (keluk Lorenz), pertumbuhan kebajikan, dasar fiskal dan dasar kewangan menerusi sistem penyampaian awam.
Anggapan bahawa pembangunan ekonomi merujuk kepada jumlah projek hartanah, pencakar langit dan lot perniagaan semata-mata ialah pendapat amatur, seperti sembang kosong kedai kopi. Hasrat untuk menuju ke arah masyarakat yang berpendapatan tinggi memang bertepatan dengan impian mewujudkan sebuah negara yang makmur dan sejahtera. Pendapatan yang tinggi pula hanya akan dapat dinikmati dengan memastikan keselamatan, kerukunan dan ketenteraman hidup rakyat jelata terjamin sepenuhnya.

Lestari membawa erti pemuliharaan dan pengekalan. Justeru, lestari dalam pembangunan bermaksud mengekalkan arah peningkatan pendapatan per kapita secara berterusan dalam jangka panjang. Semua isi rumah dipastikan mencapai tahap kuasa beli yang munasabah supaya dapat menyumbang terhadap aktiviti ekonomi bagi meningkatkan perbelanjaan agregat yang diseimbangkan dengan penawaran agregat.

Pembangunan yang pincang hanya mengkayakan segelintir orang. Kepercayaan bahawa dengan mewujudkan segelintir orang kaya dapat menolong orang miskin mendapat kerja sebagai pemandu, pembantu rumah dan tukang kebun hanyalah manipulasi si tamak yang mahu terus berlagak sebagai tuan untuk membentak orang miskin. Penulis blog (PB) pernah membincangkan model paradigma palsu (Todaro) sebelum ini.

Kemiskinan mendekatkan manusia kepada keingkaran (kufur). Sebab itu Saidina Ali pernah mengungkapkan bahawa andainya kemiskinan itu wujud sebagai makhluk yang hidup, nescaya aku bunuh. Yang hendak dibunuh ialah kemiskinan, bukan orangnya!

Jika kemiskinan dibiarkan berleluasa, jurang agihan pendapatan semakin melebar hingga menimbulkan rasa tidak puas hati. Orang kaya juga akan mengalami kesusahan untuk terus kekal kaya kerana aktiviti ekonomi menjadi perlahan akibat kuasa beli masyarakat yang rendah. Malah, indeks jenayah juga tidak dapat ditahan-tahan daripada melonjak tinggi.

Aliran, fahaman atau gerakan yang mensucikan kemiskinan hendaklah ditolak. Sebaliknya, semua orang mesti digesa supaya berikhtiar untuk menjadi kaya. Hanya orang kaya mampu membayar cukai pendapatan, membayar zakat, dan berbelanja membeli barang dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh pelbagai pelaku ekonomi, termasuk usahawan kecil-kecilan.

Perbuatan membolot peluang projek dan tender dalam kelompok yang kecil hanya akan menyebabkan kekayaan berlegar-legar dalam kalangan segelintir orang yang memiliki akses kepada punca pengaruh. Amalan rasuah, menipu ketika menulis invois, khianat, potong jalan dan membunuh pesaing ialah antara petanda kebobrokan akhlak dalam sebuah masyarakat yang mendambakan hawa nafsu per se. Ekonomi terdedah kepada kemerosotan, dan berpotensi merudum secara tiba-tiba.

Ukuran kekayaan bukan menunggu hingga seseorang itu menghuni banglo mewah, atau  memandu mobil buatan tangan (Ferrari, Lamborghini, Porsche), atau memiliki empayar perniagaan yang tidak terkira banyaknya. Jika seseorang itu telah melepasi paras kemiskinan, dan mampu pula membayar zakat, atau mampu membayar cukai pendapatan, orang itu boleh dianggap sudah kaya. Dia telah mempunyai lebihan dalam perbelanjaan yang perlu.

bersambung...

No comments: