SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, June 25, 2010

MUSIM BUNGA DI SMK ST MICHAEL? (IT'S BLOSSOM AND SPRING)

Bahang panas masih terasa mengelus-ngelus wajah warga Ipoh. Sekali-sekala hujan lebat seperti mahu membalas dendam dan keluar daripada persembunyian. Mahu tidak mahu, keadaan basah kering begitu kena dibiasakan.

Pelajar yang berdiri di tapak perhimpunan menghadap podium jika menoleh ke kanan mereka pasti ternampak kereta cikgu bersusun-susun di bawah naung pepohon yang agak berusia juga. Pandang ke atas lagi, nampak pula rimbunan dedaun yang menghijau. Pandang sekali lagi, nescaya terlihat keajaiban yang menangkap imaginasi.

Masih tiada apa-apa? Biasa-biasa sahaja? Kalau demikian, anda juga biasa-biasa!
Lihatlah warna merah menyala di celah-celah dominasi dedaun hijau yang mendamaikan jiwa dan minda. Betapa sang bunga muncul menambah seri suasana alam yang sentiasa diuji dengan kerakusan tangan manusia yang tidak pernah ada hentinya. Sang bunga menzahirkan manifestasi perjuangan dan harapan.

Kemunculannya dalam tempoh yang singkat melambangkan kuasa perubahan. Murid dan pelajar SMI juga demikian. Mereka hadir di laman SMI cuma seketika, tidak lama.

Maka, gunakanlah kesempatan yang sependek mana pun untuk membungakan kecemerlangan dan kejayaan. Siapa tahu bunga-bunga yang sementara akan mampu menyebarkan benih di tempat-tempat di kejauhan dengan bantuan angin yang membelai. Murid dan pelajar SMI juga akan keluar bertebaran dalam masyarakat luas untuk menabur bakti dan jasa... Insya-Allah.

SELAMAT BERMUKIM BEKAS PELAJAR SMI: SABTU 26.6.2010

No comments: