SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 30, 2010

TAMU DARI PAHANG (SMK CATHOLIC BENTONG ON PREFECTORIAL VISIT)

Ipoh, Rabu: 30 Jun 2010 / 17 Rejab 1431

Badan pengawas SMK St Michael, Ipoh (SMI) menerima kunjungan sejumlah 40 orang pengawas SMK Catholic, Bentong yang tiba kira-kira pukul 9.30 pagi. Majoriti anggota rombongan ialah pelajar tingkatan 3 dan 4, selain seorang pelajar tingkatan 2, dan seorang lagi tingkatan 1. Mereka berada di SMI hingga pukul 1.30 tengah hari.
Dua orang peserta rombongan yang sempat ditemui, Low Chin Xian dan Lim Chia Chie memberitahu penulis blog (PB) bahawa mereka sangat gembira justeru berkesempatan mengenali SMI secara lebih dekat. Mereka juga berpeluang mempelajari kepimpinan, organisasi dan sistem kepengawasan SMI. Pengalaman sedemikian amat berharga untuk memantapkan lagi keberkesanan tugas pengawas di SMK Catholic, Bentong.

Sepanjang 4 jam bertandang ke SMI, mereka telah diberi taklimat oleh penasihat organisasi pengawas SMI, Encik Karu, selain diraikan dengan jamuan bebas di medan selera sekolah terbaik di negeri Perak. Lawatan ke sekitar kawasan sekolah, khususnya pusat sumber memberikan perspektif tentang peranan kepimpinan murid dalam menjana kecemerlangan warga sekolah. Walaupun sebahagian besar pengawas SMI ialah pelajar tingkatan 6, kedua-dua pihak nampaknya begitu mesra, dan tidak kekok dalam interaksi tidak formal.

Rombongan pengawas SMK Catholic, Bentong turut disertai Penolong Kanan Hal Ehwal Murid mereka, Puan Jamaliah, seorang guru disiplin wanita, seorang guru disiplin lelaki dan seorang kaunselor pelajar. Guru pengiring memaklumkan bahawa program lawatan sambil belajar ini telah dirancang sekian lama. Perjalanan dari SMK Catholic, Bentong ke SMI mengambil masa 3 jam.

Selepas SMI, rombongan akan melawat sekitar bandar raya Ipoh. Antara tempat yang dipilih ialah Muzium Negeri. Mereka akan bergerak pulang petang ini juga.

          Kalau ada sumur di ladang
          Boleh saya menumpang mandi
          Kalau ada umur yang panjang
          Boleh kita berjumpa lagi

Terima kasih kerana memilih SMI. Semoga hubungan yang terjalin akan berkekalan demi kepentingan pendidikan dan kepimpinan pengawas. Giliran lawatan balas mungkin sekali bakal menjadi kenyataan...  Insya-Allah.

No comments: