SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, June 26, 2010

SEPETANG BERSAMA TAN SRI ALIMUDDIN (DIRECTOR GENERAL OF EDUCATION BACK TO ALMA MATER)

Teluk Intan, Sabtu: 26 Jun 2010 / 13 Rejab 1431

Belum sempat acara OMA muda berakhir, penulis blog (PB) bergegas ke SMK Seri Perak, Jalan Changkat Jong, Teluk Intan. Buat kesekian kalinya PB menerima jemputan kembali ke sekolah lama. PB telah belajar di sana dari tingkatan satu hingga 6 Atas.

Sesungguhnya SMK Seri Perak bukan sahaja berjasa mendidik PB selama 7 tahun, bahkan PB pernah bertugas di sana usai pengajian ijazah pertama dalam bidang ekonomi. Pertama kali bergelar cikgu, dua kelas ekonomi telah mencatat kelulusan penuh 100% dan terdapat pelajar yang meraih gred A. Sebahagian pelajar berkenaan telah menyandang kedudukan yang penting dalam organisasi masing-masing.

Bajak wangkang? Masuk bakul angkat sendiri? Bukan, bukan, bukan dan bukan! Sekadar memotivasikan diri sendiri sekali-sekala...
SMK Seri Perak (SMSP) ialah antara sekolah aliran kebangsaan terulung di negara kita. Sejak ditubuhkan pada tahun 1964, jasanya kepada masyarakat sudah tidak terkira banyaknya. Selain ahli akademik, pemimpin politik dan tokoh perniagaan, bekas murid SMSP turut mengungguli jentera perkhidmatan awam negara.

SMSP boleh berbangga dengan pelantikan terbaru Ketua Pangarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), iaitu jawatan kedua tertinggi selepas Ketua Setiausaha Negara, kini disandang oleh bekas pelajarnya. Begitu juga dengan Dato' Nasir, Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Malaysia. Demikian antara intisari ucapan Tan Sri Dato' Alimuddin bin Mohd Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia yang pernah bergelar pelajar SMSP dan penghuni asrama yang terkenal dengan peristiwa banjir suatu ketika dahulu.
Tan Sri turut menceritakan pengalaman zaman persekolahan beliau. Beliau sanggup meninggalkan Sitiawan (bersekolah di SMK Tok Perdana) atas hasrat yang berkobar-kobar untuk melunaskan impian bergelar murid SMSP yang menjadi sebutan di negeri Perak ketika itu. Nama guru seperti Cikgu Bakar (bapa saudara PB), Cikgu Sulaiman Nawi (kini Dato') dan Cikgu Zam yang turut hadir masih segar di ingatan. Malah, warna kereta mereka juga masih terbayang di ruangan mata.

bersambung...

No comments: